Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22445
Title: | การสร้างแบบสอบสมรรถนะทางคำศัพท์ภาษาอังกฤษของผู้เรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ สาม สี่ และห้า |
Other Titles: | The construction of English language proficiency tests in vocabulary for mathayom suksa three, four and five students |
Authors: | สุภาภรณ์ ทองใบ |
Advisors: | สวัสดิ์ ประทุมราช |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2521 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัย เพื่อสร้างแบบสอบสมรรถนะด้านศัพท์ภาษาอังกฤษ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3, 4 และ 5 วิธีดำเนินการวิจัย ครั้งแรกผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบสมรรถนะในด้านความเข้าใจศัพท์ภาษาอังกฤษ จำนวน 3 ฉบับ (FORMS) ฉบับละ 5 ตอน (PARTS) : ตอนที่ 1 ตอนที่ 2 และตอนที่ 3 (SECTION I:PART A, PART B; SECTION II:PART A) มีจำนวนตอนละ 100 ข้อ ตอนที่ 4 และตอนที่ 5 (SECTION II : PART B, PART C) มีจำนวนตอนละ 50 ข้อ นำแบบสอบที่สร้างขึ้นไปทดสอบกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 แล้ว นำคะแนนมาวิเคราะห์รายข้อ (Item Analysis) หลังจากนั้นได้คัดเลือกข้อสอบที่ดีจากแบบสอบทั้ง 3 ฉบับ (FORMS) โดยยึดหลักค่าระดับความยากพอเหมาะและอำนาจจำแนกดี รวมข้อสอบเป็น 1 ฉบับ มี 100 ข้อ แล้วนำแบบสอบไปทดสอบครั้งที่สองกับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3, 4 และ 5 จำนวน 6 โรงเรียน เป็นนักเรียน 678 คน นำมาวิเคราะห์รายข้อครั้งที่ 2 ตลอดจนค่าสถิติอื่น ผลการวิจัย ผลการวิเคราะห์แบบสอบสมรรถนะด้านศัพท์ สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ได้ข้อสอบดี 72 ข้อ สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ได้ข้อสอบดี 88 ข้อ และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ได้ข้อสอบดี 89 ข้อ ข้อสอบดีทั้ง 3 ชั้น มี 63 ข้อ ข้อสอบที่ดีเพียงบางชั้นมี 35 ข้อ ข้อสอบที่ไม่ดีทั้ง 3 ชั้นมี 2 ข้อ สำหรับค่าความเชื่อถือได้ (Reliability) สำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3, ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 เป็น .89, .93 และ .93 ตามลำดับ ส่วนค่าเฉลี่ยสำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3, ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 เท่ากับ 32.45, 40.68 และ 49.75 ตามลำดับ และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 13.66, 16.92 และ 17.62 ตามลำดับ เมื่อเปรียบเทียบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยระหว่างชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3, ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 และชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ค่าเฉลี่ยชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 และ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 สูงกว่าชั้นศึกษาปีที่ 3 อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 และค่าเฉลี่ยชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 สูงกว่าชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 |
Other Abstract: | Purpose The purpose of this thesis was to construction an efficient English language proficiency test in vocabulary for Matayom Suksa three, four and five students. Procedures Initially 3 forms of an English language proficiency test was constructed. Each form had 5 parts-section I : Part A and Part B; and Section II : Part A, each with 100 items, Section II : Part B and Part C, each with 50 items. This test was pretested with two levels of students Matayom Suksa 4 and 5. Then item analyses were performed. Finally the good items were chosen from the 3 Forms, selecting only those that had suitable levels of difficulty and good discrimination power. Item were combined to make a one-Form, 100-item test. The test was administered the second time with Matayom Suksa 3, 4 and 5 students in 6 schools. The number of students amounted to 678. Then scores were re-analysed and other item statistics were gained. Results From the item analysis results, the Matayom Suksa 3 level had 72 good items, Matayom Suksa 4 had 88 good items, and Matayom Suksa 5 had 89 good items. There were 63 items that were good in all three classes, 35 items which were good in some classes and 2 items that were not good in any of the classes. The reliability of the test for Matayom Suksa 3, 4 and 5 was .89, .93 and .93, respectively. The Means of the test for Matayom Suksa 3, 4 and 5 were 32, 45, 40.68 and 49.75, respectively. Comparison of the difference between the Means of Matayom Suksa 3, 4 and 5 showed that the Means of Matayom Suksa 5 and 4 were higher than the Mean of Matayom Suksa 3 at the significant level of .01 and the Mean of Matayom Suksa 5 was higher than that of Matayom Suksa 4 at the significant level of .01. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2521 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | มัธยมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22445 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Supaporn_To_front.pdf | 431.48 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supaporn_To_ch1.pdf | 384.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supaporn_To_ch2.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Supaporn_To_ch3.pdf | 510.54 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supaporn_To_ch4.pdf | 533.75 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supaporn_To_ch5.pdf | 336.54 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Supaporn_To_back.pdf | 1.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.