Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23008
Title: ทัศนคติของผู้ซื้อเครื่องปรับอากาศสำหรับใช้ในบ้านเรือน ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Buyers attitude towards household air conditioners in Bangkok metropolitan area
Authors: พรรณี วนิชเวคินทร์
Advisors: ลุรัชนา วิวัฒนชาต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: เครื่องปรับอากาศในปัจจุบันมีบทบาทสำคัญมากในชีวิตประจำวันของมนุษย์ในเขตร้อน เพราะนอกจากจะช่วยปรับมลภาวะอากาศที่เป็นพิษที่เกิดขึ้นในเมืองให้มนุษย์ได้อย่างสุขสบายด้วยการควบคุมอุณหภูมิในร่างกายแล้วยังช่วยปรับภาวะอากาศและเสียงรบกวนต่างที่รบกวนโสตประสาทที่พึงจะเกิดขึ้นให้น้อยลง ตลอดจนช่วยในการเก็บรักษาสภาพสินค้าและใช้เพื่อประโยชน์ทางธุรกิจและอุตสาหกรรมใหญ่ๆนอกจากนี้เครื่องปรับอากาศยังจัดเป็นเฟอร์นิเจอร์ตามอาคารบ้านเรือนอีกชนิดหนึ่งที่แสดงถึงผู้มีฐานะดีอีกด้วย เครื่องปรับอากาศเป็นสินค้าประเภทคงทนถาวรที่เพิ่งมาได้รับความนิยมอย่างมากในระยะ 5-6 ปีที่ผ่านมา และมีแนวโน้มของการแข่งขันกันในอนาคตมากขึ้น ผู้เขียนจึงสนใจใคร่จะศึกษาเกี่ยวกับทัศนคติของผู้ซื้อเครื่องปรับอากาศที่ใช้ตามบ้านเรือนที่อยู่อาศัยโดยเฉพาะในเขตกรุงเทพมหานครซึ่งใช้กันมาก จากการออกแบบสอบถามโดยการสุ่มตัวอย่างทั้งผู้ที่มีเครื่องปรับอากาศอยู่แล้วและผู้ที่ยังไม่มีเครื่องปรับอากาศ แต่อาจมีโครงการจะซื้อในอนาคต ตลอดจนการสัมภาษณ์ผู้บริหารฝ่ายตลาดของบริษัทผู้ผลิตและตัวแทนจำหน่ายจึงได้ข้อสรุปดังต่อไปนี้ ลักษณะของผู้ซื้อส่วนใหญ่จะมีรายได้ระหว่าง 5,001 – 10,000 บาท มากที่สุดและมักจะต้องปรึกษาหารือกับเพื่อนฝูง ตลอดจนผู้ที่มีโครงการจะซื้อในอนาคตก็จะมีรายได้อยู่ระหว่างนี้ ส่วนผู้ที่มีโครงการอยากจะซื้อเครื่องปรับอากาศในอนาคตมักจะมีอาชีพรับราชการซึ่งมีรายได้น้อย ฉะนั้นจึงควรมีการขายแบบระบบเงินผ่อนเพื่อเป็นการขยายตลาดเครื่องปรับอากาศ ส่วนปัจจัยที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อ ก็คือ คุณภาพ การประหยัดไฟและราคาซึ่งสิ่งที่ผู้บริโภคชอบมากที่สุดคือ การลดราคาและปัจจัยอื่นๆตามลำดับ ส่วนผู้มีความประสงค์จะซื้อเครื่องปรับอากาศในอนาคตต้องการขนาด 12,000 บี ที ยู ต่อชั่วโมง – 16,000 บี ที ยู ต่อชั่วโมง จะอยู่ในช่วงราคาเงินสดระหว่าง 10,000 บาท – 30,000 บาท จากการศึกษาในเรื่องนี้ ผู้เขียนมีข้อเสนอแนะดังนี้ ด้านบริษัทผู้ผลิต 1. ควรมีการปรับปรุงตัวผลิตภัณฑ์ เพิ่มขึ้นทางด้าน รูปแบบ สี การปรับอุณหภูมิอัตโนมัติ ตัวถังไม่เป็นสนิมง่าย และให้มีแผ่นกรองอากาศที่ผู้บริโภคสามารถถอดทำความสะอาดได้เอง ตลอดจนสามารถที่จะสังเกตจำนวนน้ำยา (ฟรีออน) ได้และตัวเครื่องปรับอากาศก็สามารถเคลื่อนย้ายได้เพื่อสะดวกต่อการทำความสะอาดตัวถัง 2. คุณลักษณะพิเศษของเครื่องปรับอากาศ ควรปรับปรุงให้มีระบบ ปิด- เปิดอัตโนมัติหรือเป็นระบบสัมผัสก็ได้เพื่อให้สะดวกแก่ผู้ใช้ตลอดจนปรับปรุงระบบการถ่ายเทอากาศให้ดีขึ้นด้วย 3. ด้านราคา ควรจัดให้มีการขายระบบเงินผ่อนหรือระบบขายเงินสดโดยผ่อนชำระเป็นงวด ใช้ระยะยาว เช่น 6 เดือนถึง 1 ปีโดยไม่มีดอกเบี้ย ขนาด 12,000 บี ที ยู – 16, 000 บี ที ยู ซึ่งเป็นที่นิยมมาก ส่วนราคาควรจะอยู่ระหว่าง 10,000 บาท – 30,000 บาท การลดราคาควรทำในโอกาสพิเศษเป็นครั้งคราว หรือเมื่อมีเทศกาลเท่านั้น 4. ด้านการจัดจำหน่าย ควรกระจายไปในที่ต่างๆ เพิ่มขึ้นโดยเลือกตัวแทนจำหน่ายที่ดีเพื่อให้บริการลูกค้าได้ทั่วถึง 5. ด้านการส่งเสริมการจำหน่าย จัดให้มีการโฆษณาเพิ่มขึ้นทั้งทางโทรทัศน์ หนังสือพิมพ์ ตลอดจนสื่อโฆษณาต่างๆ โดยเน้นคุณภาพและเข้าร่วมนิทรรศการการแต่งบ้านและงานโชว์สินค้าตามสถานที่ต่างๆด้วย รวมถึงการมีบริการที่ดีและรวดเร็วให้แก่ผู้บริโภค นอกจากนี้ยังควรพิจารณาให้การส่งเสริมการขายอื่นๆแก่ตัวแทนจำหน่ายของบริษัทอีกด้วย ด้านรัฐบาลก็ควรจะดำเนินการต่อไปนี้คือ 1. ตรวจสอบมาตรฐานเครื่องปรับอากาศให้มีการรับรองคุณภาพที่ดี โดยประทับตรามาตรฐานของผลิตภัณฑ์ 2. ลดภาษีขาเข้าและภาษีซ้ำซ้อนเกี่ยวกับเครื่องปรับอากาศ 3. ขจัดโรงงานเถื่อนที่เกิดขึ้นอย่างไม่ถูกต้องตามกฎหมายให้หมดไปด้วย
Other Abstract: At present air-conditioners play a very important role in the daily life of people living in tropical climate For those who live in cities, air-conditioners help to reduce air pollution and provide a controlled air temperature as veil as reduce the noise level to such extent, that life in cities become more were pleasant. Air-conditioners also help to preserve the condition of goods and commodities and are widely used in business and industries. Moreover, household air-conditioners also serve as indicator of the economic status of householders. Consumers’ demand for airconditioners has increased significantly during the past 5-6 years, and there is a tendency for increased . competition in the airconditioners market in the future. The researcher is therefore interested in carrying out a study of the buyers’ attitude towards household air¬conditioners, particularly of those living in the Bangkok Metropolitan area where air conditioners are widely used. Through the use of questionnaires, inquiries were made at a sample of people owning air-conditioners and those who do not own one but are planning to do so in future. Marketing executives and agents of the manufacturers were also interviewed. The following conclusions have been drawn from the result of such inquiries and interviews. The majority of buyers belong to the 5,001-10,000 Baht income group, tend to discuss and consult among themselves before making the purchase. Those planning to make the purchase are also in this income bracket, and mainly comprise government officials with low income. Installment sales should therefore be promoted as this would expand the market for air –conditioners. The factors influencing the purchase are quality, energy saving and price, the most favourable factor being price reduction. For those who have plans to purchase air-conditioners, the capacity required is between 12,000 BTU. per hour and 16,000 BTU per hour. and the cash price should range between 10,000-30,000 Baht. From this study, the researcher has the following recommendations; Recommendations to manufacturerst; Product improvements 1. Improvements should be made to the shape, color, automatic temperature control, rust-proofing, filter which can be removed and cleaned by users, Freon level indicator, as well as the mobility of the equipment to facilitate cleaning. 2. Special features ; Automatic on-off switch or touch control mechanism should be installed as a special feature for case of operations 0 Improvement should also be made to the air ventilation and circulation system. 3. Pricing ; Sales by installment or case sales should be offered. Installments should spread over 6 to 12 months with no interest charge. Popular sizes are 12,000 BTU per hour to 16,000 BTU per hour which should be priced at 10,000 -30,000 Baht. Price reduction should be offered on special occasion, or during the festival seasons. 4. Marketing ; Distributions and servicing should be more widespread through reliable agents. 5. Sales Promotions There should be more sales promotion in television, newspapers and other medias, with emphasis on quality. The products should be exhibited in home shows and trade shows. Good and fast service should be made available to the consumers. Consideration should be made to offer other types of sales promotion to the agents. Recommendations to the governments l. Government authorities should carry out inspection of the quality of products to ensure that the products meet established standard and office a certification of product standard. 2. Import duty and duplication of tax on air-conditioner should be reduced. 3. Government authorities should take action to search out and close down factories which operate illegally.
Description: วิทยานิพนธ์ (พณ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Level: ปริญญาโท
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/23008
ISBN: 9745634859
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Punnee_Va_front.pdf466.8 kBAdobe PDFView/Open
Punnee_Va_ch1.pdf416.05 kBAdobe PDFView/Open
Punnee_Va_ch2.pdf821.42 kBAdobe PDFView/Open
Punnee_Va_ch3.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
Punnee_Va_ch4.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Punnee_Va_ch5.pdf661.17 kBAdobe PDFView/Open
Punnee_Va_back.pdf341.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.