Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24026
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รัชนี ขวัญบุญจัน | - |
dc.contributor.author | รังสรรค์ ศึกรักษา | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2012-11-13T23:15:06Z | - |
dc.date.available | 2012-11-13T23:15:06Z | - |
dc.date.issued | 2526 | - |
dc.identifier.isbn | 9745627496 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24026 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของผู้บริหาร อาจารย์และนักศึกษาเกี่ยวกับสมรรถภาพในการปฏิบัติงานของอาจารย์พลศึกษาในวิทยาลัยพลศึกษา โดยผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถามไปยังผู้บริหาร อาจารย์และนักศึกษา ในวิทยาลัยพลศึกษา จำนวน 616 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมา 500 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 81.17 ข้อมูล ที่ได้นำมาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และทดสอบความแตกต่างเป็นรายคู่ โดยวิธีของเชฟเฟ่ ผลการวิจัยพบว่า ทั้งผู้บริหาร อาจารย์และนักศึกษามีความเห็นว่าอาจารย์พลศึกษาควรมีสมรรถภาพในด้านต่อไปนี้อยู่ในระดับสูง คือ ด้านหลักสูตร การสอนและการประเมินผล อาจารย์พลศึกษาควรจะมีความรู้ความเข้าใจในความมุ่งหมายของหลักสูตรวิชาพลศึกษาในวิทยาลัยพลศึกษา และในหลักสูตรวิชาที่ตนสอน สามารถสอนและสาธิตทักษะให้นักศึกษาเข้าใจ มีความเข้าใจหลัก วิธีการประเมินผลทางพลศึกษา ด้านวิชาการ อาจารย์พลศึกษาควรจะเป็นผู้ที่สำเร็จการศึกษาทางด้านพลศึกษามาโดยเฉพาะ จบการศึกษาตั้งแต่ปริญญาตรีขึ้นไป มีความรู้และทักษะทางพลศึกษา ด้านการปกครองและการแนะแนว อาจารย์พลศึกษาควรจะสร้างเสริมและให้กำลังใจในการเรียนของนักศึกษา ให้คำปรึกษาแนะนำในปัญหาการเรียนและปกครองชั้นเรียนโดยยืดหยุ่นตามสภาพการเรียนการสอน ด้านการปฏิบัติหน้าที่พิเศษต่างๆ อาจารย์พลศึกษาควรจะปฏิบัติหน้าที่ในด้านให้ความร่วมมือในกิจกรรมของชุมชน ด้านกิจกรรมนักศึกษา ด้านการส่งเสริมเผยแพร่พลศึกษาในชุมชน ด้านคุณธรรมความรับผิดชอบต่อหน้าที่ อาจารย์พลศึกษาควรถือว่าการสอนพลศึกษาเป็นอาชีพที่มีเกียรติ มีความกระตือรือร้นในการถ่ายทอดความรู้ให้กับนักศึกษา มีความซื่อสัตย์สุจริตต่อหน้าที่และอาชีพของตน มีระเบียบวินัยและความรับผิดชอบสูง ด้านบุคลิกภาพ อาจารย์พลศึกษาควรมีสุขภาพสมบูรณ์ทั้งร่างกายและจิตใจ มีความเข้มแข็งอดทน คล่องแคล่วว่องไว มีความเชื่อมั่นในตนเองสูง และตัดสินใจได้รวดเร็ว ด้านมนุษยสัมพันธ์ อาจารย์พลศึกษาควรมีนิสัยและจิตใจที่เป็นมิตรที่ดีกับบุคคลทั่วไป มีความรู้สึกเสียสละและมีน้ำใจนักกีฬา สามารถทำงานร่วมกับผู้บังคับบัญชาและอาจารย์ในวิทยาลัยได้ ด้านความรู้และทักษะทางกีฬา อาจารย์พลศึกษาควรมีความชำนาญ และเชี่ยวชาญในกีฬาบางประเภท มีประสบการณ์ในการจัดการแข่งขันและเป็นกรรมการในการแข่งขันกีฬาและกรีฑาต่างๆ มีความขยันฝึกซ้อม และศึกษาค้นคว้าวิธีการใหม่ๆ สร้างค่านิยมที่ถูกต้องเกี่ยวกับการเป็นผู้เล่นและผู้ดูกีฬาที่ดี จากการทดสอบความแตกต่างระหว่างความคิดเห็นของผู้บริหาร อาจารย์และนักศึกษาเกี่ยวกับสมรรถภาพในการปฏิบัติงานของอาจารย์พลศึกษาปรากฏผลว่า ผู้บริหารมีความคิดเห็นแตกต่างกับนักศึกษาในด้านบุคลิกภาพ ด้านมนุษยสัมพันธ์ อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 อาจารย์พลศึกษามีความคิดเห็นแตกต่างกับนักศึกษาในด้านหลักสูตร การสอนและการประเมินผล ด้านวิชาการ ด้านการปกครองและการแนะแนว ด้านคุณธรรมความรับผิดชอบต่อหน้าที่ ด้านบุคลิกภาพ ด้านมนุษยสัมพันธ์ ด้านความรู้และทักษะทางกีฬา อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 | - |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this study was to investigate the opinions of administrators, instructors and students concerning physical education instructors working competencies in physical education colleges, Questionnaires were constructed and sent to 616 administrators, instructors and students in physical education colleges. Five hundred questionnaires (8l.17 %) were returned. The obtained data were then analyzed in terms of percentage, means and standard deviations. 0ne-Way analysis of variance and Scheffe' Multiple Comparison Method were employed to determine the significant differences. It was found that administrators, instructors and students agreed that the physical education instructors' competencies should be concern. at the high level in areas of : Curriculum, instruction and measurement : Physical education instructors should know and understand the physical education college curriculum, and curriculum of teaching. Understand principles and methods of physical education measurement. Academic aspect ; Physical education instructors should earn bachelor degree, having knowledge and skills in this field. Maintaining class discipline and guidance : Physical education instructors should guide the students when they have problems, guide them how to solve problems and flexible in maintaining class discipline. Extra-working load % Physical education instructors should co-operate with the community activities, student activities and supporting the physical education program for the communities. Virtue and responsibility : Physical education instructors should believe that physical educator must be a respectable profession. Willing to instruct students, loyalty to his own duty and profession, having high sense, of self-discipline and responsibility. Personality : Physical education instructors should have good physical and mental fitness, vigorous, endure and active. Having high sense of self-confidence and have a quick decision making. Human relationship ; Physical education instructors must be friendly other people, self-sacrifice, sportmanship and capable to work with 'superior and peers in the institution. Knowledge and sports skill ; Physical education instructors must be expert in some sport skills, having experience in organizing and be able to arranging- sport activities order to upgrade the physical, education program. Build up the value to concern how to be a good player and spectator. Through the One-way analysis of variance and Sheffe Multiple Comparison Method in order to determine the significant differences. It was found that there was a significant difference at the .05 level between the opinions of administrators and students in the personality and the human relationship. There was a significant difference at the .05 level between the opinions of instructors and students in the curriculum, instruction and measurement, academic aspect, maintaining class discipline and guidance, virtue and responsibility, personality, human relation¬ship, knowledge and sports skills. | - |
dc.format.extent | 671263 bytes | - |
dc.format.extent | 579596 bytes | - |
dc.format.extent | 1443052 bytes | - |
dc.format.extent | 422366 bytes | - |
dc.format.extent | 1751235 bytes | - |
dc.format.extent | 691326 bytes | - |
dc.format.extent | 876693 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | ความคิดเห็นของผู้บริหาร อาจารย์และนักศึกษาเกี่ยวกับสมรรถภาพ ในการปฏิบัติงานของอาจารย์พลศึกษา ในวิทยาลัยพลศึกษา | en |
dc.title.alternative | Opinions of administrators, instructors and students concerning physical education instructors' working competencies in physical education colleges | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | พลศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rungsan_Su_front.pdf | 655.53 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungsan_Su_ch1.pdf | 566.01 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungsan_Su_ch2.pdf | 1.41 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungsan_Su_ch3.pdf | 412.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungsan_Su_ch4.pdf | 1.71 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungsan_Su_ch5.pdf | 675.12 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Rungsan_Su_back.pdf | 856.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.