Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24190
Title: ลักษณะความเป็นผู้นำของนักศึกษาวิทยาลัยพลศึกษา
Other Titles: Leadership characteristics of physical education college students
Authors: เกรียงไกร ธรรมลักขณา
Advisors: ฟอง เกิดแก้ว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัยเพื่อศึกษาลักษณะความเป็นผู้นำของนักศึกษาวิทยาพลศึกษาและเปรียบเทียบลักษณะความเป็นผู้นำของนักศึกษาชายและหญิง แต่ละวิทยาลัยและรวมในทุกวิทยาลัยพลศึกษา เครื่องมือที่ใช้คือ แบบประเมินความสามารถในการเป็นผู้นำ (The Leadership Ability Evaluation) ซึ่งสร้างโดย รัสเซล เอ็น คาสเซล (Russel N. Cassel) และเอ็ดเวิอร์ด เจ สเตนิค (Edward J. Stanick) ลักษณะความเป็นผู้นำที่ศึกษามี 4 แบบ คือ แบบประชาธิปไตย แบบเสรีนิยม แบบอัตนิยมยอมตาม แบบอัตนิยมก้าวร้าว กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาวิชาเอกพลศึกษา ที่กำลังศึกษาอยู่ในวิทยาลัยพลศึกษา ปีที่ 2 ภาคปกติ ปีการศึกษา 2524 จำนวน 700 คน การวิเคราะห์ข้อมูล ใช้วิธีการหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าที (t-test) ผลการวิจัยมีดังนี้ 1. นักศึกษาทุกวิทยาลัยพลศึกษา มีลักษณะความเป็นผู้นำทั้ง 4 แบบ ตามลำดับจากมากไปหาน้อย คือ ลักษณะความเป็นผู้นำแบบประชาธิปไตยสูงที่สุด แบบอัตนิยมยอมตามลำดับที่ 2 แบบเสรีนิยมลำดับที่ 3 แบบอัตนิยมก้าวร้าวลำดับที่ 4 2. นักศึกษาชายกับหญิง มีลักษณะความเป็นผู้นำทั้ง 4 แบบไม่แตกต่างกันที่ระดับความมีนัยสำคัญ .05 3. ลักษณะความเป็นผู้นำของนักศึกษากลุ่มรุนแรง มีความเกี่ยวข้องกับเพศคือ นักศึกษาชายส่วนมากเป็นแบบอัตนิยมก้าวร้าว ส่วนนักศึกษาหญิงส่วนมากเป็นแบบเสรีนิยม
Other Abstract: The purposes of this study were to investigate leadership characteristics of physical education students and to compare the leadership characteristics of male and female students in each physical education college and in all physical education colleges. The leadership Ability Evaluation constructed by Russel No. Cassel and Edward J. Stanick was used as an instrument to measure the leadership characteristics which was classified into 4 dimentsions: democratic cooperative, laissez faire, autocratic submissive, and autocratic aggressive. The subjects consisted of 700 physical education majored students who were studying in the fulltime classes in academic year 1981. The data were analyzed by means of percentage, arithmetic maan, standard deviation, and t-test. The results were: 1. The physical education college students had 4 leadership characteristics from the highest to the lowest in order as follows: democratic cooperative, autocratic submissive, laissez faire, and autocratic aggressive. 2. There was no significant difference in 4 leadership characteristics between male and female students. 3. For the extremists, types of leadership characteristics were correlated with sex. More male students were autocratic aggressive while more female students were considered as laissez faire.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24190
ISBN: 9745609781
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kreiangkrai_Th_front.pdf500.6 kBAdobe PDFView/Open
Kreiangkrai_Th_ch1.pdf490.61 kBAdobe PDFView/Open
Kreiangkrai_Th_ch2.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
Kreiangkrai_Th_ch3.pdf391.13 kBAdobe PDFView/Open
Kreiangkrai_Th_ch4.pdf845.51 kBAdobe PDFView/Open
Kreiangkrai_Th_ch5.pdf412.44 kBAdobe PDFView/Open
Kreiangkrai_Th_back.pdf954.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.