Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24887
Title: การศึกษาบริการห้องสมุดที่ให้แก่นักศึกษา มหาวิทยาลัยศิลปากร วังท่าพระ
Other Titles: A study of library services for students of Silpakorn University at Tha Phra place campus, Bangkok
Authors: จิรัชนี วงศ์สุวรรณ
Advisors: ปรีดิ์เปรม ชาตินนท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษางานบริการด้านต่างๆของห้องสมุดมหาวิทยาลัยศิลปากร วังท่าพระ เพื่อให้ทราบปัญหา ความคิดเห็น ข้อเสนอแนะ และความต้องการในการให้บริการด้านต่างๆของห้องสมุดแก่นักศึกษามหาวิทยาลัยศิลปากร วังท่าพระ เพื่อใช้เป็นแนวทางในการพิจารณาปรับปรุงงานบริการของห้องสมุดมหาวิทยาลัยศิลปากรวังท่าพระ ให้มีประสิทธิภาพดียิ่งขึ้น วิธีดำเนินการวิจัย ศึกษาค้นคว้าจากหนังสือ เอกสาร ตลอดจนสิ่งพิมพ์ที่เกี่ยวข้องกับบริการของห้องสมุดมหาวิทยาลัย รวมทั้งการสังเกตการณ์ การสัมภาษณ์บรรณารักษ์ การส่งแบบสอบถาม จำนวน 200 ชุด ไปยังนักศึกษามหาวิทยาลัยศิลปากร วังท่าพระ นำข้อมูลจากแบบสอบถามที่ได้รับคืน จำนวน 200 ชุด หรือคิดเป็นร้อยละ 100 มาเสนอในรูปของร้อยละ ค่ามัช[ฌิม]เลขคณิต และค่าความเบี่ยงเบนมาตรฐาน สรุปผลการวิจัย นักศึกษาส่วนใหญ่เห็นว่า ห้องสมุดมีความสำคัญมากในการศึกษาค้นคว้า ความถี่ในการเข้าใช้ห้องสมุดคือใช้ห้องสมุดมากกว่าสัปดาห์ละครั้ง บริการที่นิยมใช้มากที่สุด คือ บริการยืม-คืนหนังสือและวัสดุการอ่าน นักศึกษามีปัญหาเกี่ยวกับห้องสมุดคับแคบ โต๊ะ เก้าอี้ไม่เพียงพอ ผู้ใช้ห้องสมุดคุยเสียงดัง เจ้าหน้าที่ไม่เต็มใจบริการและไม่อยู่ประจำที่ บริการไม่ทันใจ สำหรับผลการวิเคราะห์ความพอใจ นักศึกษาพอใจมากด้านการเดินทางมาใช้ห้องสมุด น้ำดื่ม การตกแต่งห้องสมุด นักศึกษาพอใจปานกลางเรื่องบริการยืม-คืนหนังสือ บริการตอบคำถามและช่วยการค้นคว้า บริการหนังสือสำรอง บริการแนะนำการเขียนภาคนิพนธ์ บริการรวบรวมบรรณานุกรม บริการดรรชนีวารสาร บริการโสตทัศนศึกษา บริการถ่ายเอกสาร บริการบทความทางวิชาการ กฎเกณฑ์ของห้องสมุด ตำรา วารสาร หนังสือพิมพ์ การจัดแยกประเภทสิ่งพิมพ์ การจัดหนังสือบนชั้น เวลาปิด-เปิดห้องสมุด นักศึกษาพอใจน้อยเรื่องบริการจองหนังสือ บริการยืมระหว่างห้องสมุด บริการแนะนำการใช้ห้องสมุด บริการวารสาร นิทรรศการ การให้บริการของเจ้าหน้าที่ โต๊ะ-เก้าอี้ ชั้นวางวารสาร ตู้นิทรรศการ หนังสืออ้างอิง โสตทัศนวัสดุ วิธีการแนะนำสิ่งพิมพ์ ซึ่งนักศึกษาต้องการ การฉายภาพยนตร์เสริมหลักสูตร การบรรยายประกอบการฉายสไลด์ การติดประกาศข่าวสารภายในห้องสมุด บริการฟังเพลง ข้อเสนอแนะ ห้องสมุดมหาวิทยาลัยศิลปากร วังท่าพระ ควรนำผลการวิจัยครั้งนี้ ตลอดจนความคิดเห็นและข้อเสนอแนะของนักศึกษามาเป็นแนวทางในการปรับปรุงแก้ไขงานบริการและการดำเนินงานของห้องสมุด เพื่อให้สอดคล้องกับความต้องการของนักศึกษา และพัฒนาห้องสมุดให้เป็นศูนย์กลางการบริการทางวิชาการที่มีประสิทธิภาพสูง
Other Abstract: This research was designed to study the services of Silpakorn University Library at Tha Phra Palace Campus, Bangkok in order to survey problems, and find out the opinions, suggestions, and needs of the campus’ undergraduate students. The research result will be served as a guide to an effective improvement of library services. The research was conducted through study of documentary sources on services of university libraries; including observation, and interviews with librarians. Two hundred copies of questionaires were distributed to undergraduate students, all of which were returned. The data gathered were presented in the forms of percentages, means and standard deviations. It can be concluded from the findings of the research that most students realize the importance of the library in their study. The library was used more than once a week mostly for circulation service. The students had problems about reading area, inadequacy of tables and chairs, too much noise, slow unwilling services, and unavailibility of the library staff. The students were greatly satisfied with; going to use the library, the drinking water supply and the decoration of the library. They were moderately satisfied with : circulation reference service, the reserved books service, guides to term papers, bibliographical services, periodical indexing, audiovisual services, photocopying service, technical essay service, library regulations, texts, periodicals, newspapers, classified printed materials, shelving and library-hour. The students were not satisfied with: the reserved book service, interlibrary loans, library instruction, periodical service, exhibitions, library staff, seating and study space, periodical shelves, exhibition boards, reference books, audio-visual materials, methods of suggesting new library materials, instructional film, lecturing with slides, information in the library, and the music service. Recommendations: The Silpakorn University Library should use the results of this research, together with the students opinions and recommendations, as guidelines for improving library services and operations, thus meeting the needs of the students and enabling the library to attain the status of an effective academic service center.
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บรรณารักษศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24887
ISBN: 9745619272
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
jirachanee_vo_front.pdf425.71 kBAdobe PDFView/Open
jirachanee_vo_ch1.pdf662.7 kBAdobe PDFView/Open
jirachanee_vo_ch2.pdf762.77 kBAdobe PDFView/Open
jirachanee_vo_ch3.pdf732.22 kBAdobe PDFView/Open
jirachanee_vo_ch4.pdf707.52 kBAdobe PDFView/Open
jirachanee_vo_back.pdf901.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.