Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25365
Title: ผลของแบบรายการเลือกในการเรียนการสอนด้วยเว็บเรื่องการใช้โปรแกรมประมวลผลคำที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนิสิตระดับปริญญาบัณฑิตที่มีแบบการเรียนต่างกัน
Other Titles: Effects of menu style in WEB-based instruction on word processing upon learning achievement of undergraduate students with different learning styles
Authors: จิรพล ภักดีประเสริฐ
Advisors: ใจทิพย์ ณ สงขลา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Issue Date: 2547
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อการศึกษาผลของแบบรายการเลือกในการเรียนการสอนด้วย เว็บเรื่องการใช้โปรแกรมประมวลผลคำที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนิสิตระดับปริญญาบัณฑิตที่มี แบบการเรียนต่างกัน เป็นการวิจัยเชิงทดลอง กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเป็น นิสิตที่ลงทะเบียนเรียน วิชา 2708122 สื่ออิเล็กทรอนิกส์ทางการศึกษา โดยให้ทำแบบวัดรูปแบบการเรียน (Learning Style Inventory) ของ Kolb เพื่อแบ่งกลุ่มตัวอย่างเป็น 4 กลุ่ม กลุ่มละ 20 คน รวมทั้งสิ้น 80 คน ดังนี้ 1) ผู้เรียน ที่มีแบบการเรียนแบบคิดอเนกนัย หรือแบบปรับปรุงที่เรียนจากเว็บบทเรียนที่มีแบบรายการแบบ Pull down 2) ผู้เรียนที่มีแบบการเรียนแบบคิดอเนกนัย หรือแบบปรับปรุงที่เรียนจากเว็บบทเรียนที่มีแบบรายการแบบ Image Map 3) ผู้เรียนที่มีแบบการเรียนแบบดูดซึม หรือแบบคิดเอกนัยที่เรียนจากเว็บ บทเรียนที่มีแบบรายการแบบ Pull down 4) ผู้เรียนที่มีแบบการเรียนแบบดูดซึม หรือแบบคิดเอกนัยที่ เรียนจากเว็บบทเรียนที่มีแบบรายการแบบ Image Map แล้วนำผลที่ได้จากการทดลองมาทำการ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการวิเคราะห์ความแปรปรวนสองทาง (Two-way ANOVA) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผู้ที่มีแบบการเรียนที่ต่างกัน เมื่อเรียนด้วยเว็บบทเรียนเรื่องการใช้งานโปรแกรมประมวลผล คำมีผลผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกัน 2. ผู้เรียนที่เรียนด้วยเว็บบทเรียนเรื่องการใช้งานโปรแกรมประมวลผลคำที่มีแบบรายการเลือก แตกต่างกัน มีผลผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนไม่แตกต่างกัน 3. ไม่พบปฏิสัมพันธ์ระหว่างแบบการเรียนของผู้เรียนกับแบบรายการเลือกของการเรียน การสอนด้วยเว็บบทเรียนเรื่องการใช้งานโปรแกรมประมวลผลคำต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
Other Abstract: The purpose of this research was designed to study the effects of menu style in web-based instruction upon learning achievement on Word Processing of the undergraduate students. The sample, Total of 80, students registered in 2708122 : Electronic Media for Education, was examined by Learning Style Inventory Test in order to divide into four groups of twenty as follows; 1) a group of students with Divergent or Accommodative Learning style learns from WBI having Pull down Menu, 2) a group of students with Divergent or Accommodative Learning style learns from WBI having Image Map Menu, 3) a group of students with Assimilative or Convergent Learning style learns from WBI having Pull down Menu, 4) a group of students with Assimilative or Convergent Learning style learns from WBI having Image Map Menu. The data were analyzed by Two -Way ANOVA. The results were : 1. Students with different learning styles, when studied from web-based instruction lesson on Word Processing had no distinguish of learning achievement. 2. Students studied from web-based instruction lesson that had different menu styles on Word Processing had no distinguish of learning achievement. 3. Students learning styles and menu styles on web-based instruction lesson on Word Processing had no relation with learning achievement.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2547
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25365
ISBN: 9745310697
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jirapol_ph_front.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open
Jirapol_ph_ch1.pdf4.23 MBAdobe PDFView/Open
Jirapol_ph_ch2.pdf32.85 MBAdobe PDFView/Open
Jirapol_ph_ch3.pdf2.16 MBAdobe PDFView/Open
Jirapol_ph_ch4.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open
Jirapol_ph_ch5.pdf2.51 MBAdobe PDFView/Open
Jirapol_ph_back.pdf3.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.