Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25506
Title: การเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูและผู้บริหารโรงเรียน เกี่ยวกับภาระงานของโรงเรียนประถมศึกษา ในด้านการแก้ปัญหาเยาวชนวัยเรียนในชนบท ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ
Other Titles: A comparison of teachers' and school administrators' opinions concerning elementary school tasks in solving problems of school - age youths in the North-East rural areas
Authors: บุญยงค์ ประกอบแสง
Advisors: วรรณี ศิริโชติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2528
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูและผู้บริหารโรงเรียน เกี่ยวกับภาระงานของโรงเรียนประถมศึกษาในด้านการแก้ปัญหาเยาวชนวัยเรียนในชนบทภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ตามความสำคัญและการปฏิบัติจริง ตัวอย่างประชากรคือครูและผู้บริหารในโรงเรียนประถมศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ ปีการศึกษา 2527 และเป็นโรงเรียนที่อยู่ในเขตอำเภอพื้นที่เป้าหมายเพื่อพัฒนาชนบทยากจน ปี 2525 – 2529 ซึ่งมีผู้บริหาร 376 คนและครู 379 คน ที่ได้โดยการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม แบบบันทึกการสังเกตและสัมภาษณ์ ซึ่งผู้วิจัยได้สร้างขึ้นโดยผ่านการตรวจพิจารณาจากผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 5 ท่าน ข้อมูลที่ได้จากแบบสอบถามนำมาหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่าที ข้อมูลที่ได้จากการสังเกตและสัมภาษณ์นำมาหาค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า ครูและผู้บริหารให้ความสำคัญในภาระงานของโรงเรียนประถมศึกษาโดยสรุปอยู่ในระดับมาก แต่เมื่อพิจารณาภาระงานของโรงเรียนแต่ละด้านจะพบว่า ครูและผู้บริหารให้ความสำคัญในภาระงานของโรงเรียนด้านสุขภาพกาย สุขภาพจิต ด้านสติปัญญา และความสามารถพื้นฐานอยู่ในระดับมากที่สุด ส่วนภาระงานของโรงเรียนด้านอื่น ๆ ให้ความสำคัญอยู่ในระดับมาก ส่วนการปฏิบัติจริงในโรงเรียน ครูและผู้บริหารเห็นว่าโรงเรียนได้ปฏิบัติจริงในภาระงานของโรงเรียนโดยสรุปอยู่ในระดับมาก แต่เมื่อพิจารณาการปฏิบัติจริงในภาระงานของโรงเรียนแต่ละด้านพบว่า ครูและผู้บริหารเห็นว่าโรงเรียนได้ปฏิบัติจริงในภาระงานด้านสุขภาพกาย สุขภาพจิต ด้านสติปัญญาและความสามารถพื้นฐาน และด้านสังคม จริยธรรม และวัฒนธรรมอยู่ในระดับมาก ด้านโภชนาการและด้านการเตรียมให้มีอาชีพอยู่ในระดับน้อย ส่วนภาระงานของโรงเรียนที่ครอบคลุมการแก้ปัญหาหลายด้านนั้น ครูเห็นว่า โรงเรียนได้ปฏิบัติจริงอยู่ในระดับมาก ผู้บริหารเห็นว่าโรงเรียนได้ปฏิบัติจริงอยู่ในระดับน้อย ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูและผู้บริหารโรงเรียนเกี่ยวกับภาระงานของโรงเรียนประถมศึกษาในการแก้ปัญหาเยาวชนวัยเรียนในชนบทภาคตะวันออกเฉียงเหนือทั้งความสำคัญและการปฏิบัติจริงไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to study and compare the importance of the teacher and administrators opinions concerning elementary school tasks in solving problems of school-age youths in the north-east rural areas according to the importance and the actual practices. The subject were 379 teachers and 376 school administrators in the target rural areas for development which were under the authority of the national primary education commission academic year 1984. The subject were selected by using the multi-stage random sampling technique. The research instrument were an observation, questionnaire and an interview recording form, constructed by researcher herself and had already been considered by 5 experts. The data were statistically analysed by using percentage, mean, standard deviation and Z-test. The results has indicated that teachers and administrators gave the importance at the high level to the school tasks on the youth problem-solving in rural areas considering each the school tasks, the finding indicate that teachers and administrators gave the importance at the highest level to the school tasks on the youth problem-solving in rural areas, physical-health, mental-health, intelligence and basic abilities. In the other aspects of the school tasks, teachers and administrators gave the importance at the high level. The opinions of teachers and administrators towards the performance in elementary school tasks were at the high level. Considering each the school tasks, the finding indicate that teachers and administrators’ actual practices in physical-health, mental-health, intelligence and basic abilities were at the high level, profession preparation at the low level. The opinions of teachers towards the performance in elementary school tasks on the school tasks which covered various points of problem-solving were at the high level, but the opinions of administrators were at the low level. a [comparison] of teachers’ and school administrators’ opinions concerning elementary school tasks in solving problems of school - age youths in the north - east rural areas were not different at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25506
ISSN: 9745648655
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boonyong_Pr_front.pdf527.92 kBAdobe PDFView/Open
Boonyong_Pr_ch1.pdf533.83 kBAdobe PDFView/Open
Boonyong_Pr_ch2.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open
Boonyong_Pr_ch3.pdf346.33 kBAdobe PDFView/Open
Boonyong_Pr_ch4.pdf1.77 MBAdobe PDFView/Open
Boonyong_Pr_ch5.pdf868.3 kBAdobe PDFView/Open
Boonyong_Pr_back.pdf779.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.