Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25801
Title: ความคิดเห็นของผู้บริหารการศึกษา ครูภาษาไทย และนักเรียนเกี่ยวกับสมรรถภาพครูภาษาไทย
Other Titles: Opinions of school administraaators, Thai language teachers and students concerning Thai language teachers' competencies
Authors: วิไลวรรณ ทรัพย์เจริญ
Advisors: สุจริต เพียรชอบ
Issue Date: 2522
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย ผู้วิจัยมีความประสงค์ที่จะศึกษาความคิดเห็นของผู้บริหารการศึกษา ครูภาษาไทย และนักเรียน เกี่ยวกับสมรรถภาพครูภาษาไทย วิธีดำเนินการวิจัย ผู้วิจัยได้สร้างแบบสอบถามขึ้น 3 ชุด มีลักษณะเป็นแบบมาตราส่วนประเมินค่าโดยครอบคลุมเนื้อหา 2 ด้าน คือ ด้านงานและหน้าที่ของครู และด้านทักษะของครูภาษาไทย ใช้ตัวอย่างประชากร 3 ประเภท คือ ผู้บริหารการศึกษา ครูภาษาไทย และนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นถึงตอนปลายจาก 10 โรงเรียนในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวนทั้งสิ้น 434 คน โดยผู้วิจัยได้นำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยคำนวณหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยมัชฌิมเลขคณิตส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และเปรียบเทียบความเห็นระหว่างครูภาษาไทยกับผู้บริหารการศึกษาและครูภาษาไทยกับนักเรียน โดยการทดสอบค่าซี และนำเสนอในรูปบทความกึ่งตาราง ผลของการวิจัย ผู้บริหารการศึกษา ครูภาษาไทย และนักเรียน มีความเห็นสอดคล้องต้องกันว่า สมรรถภาพที่จำเป็นมากที่สุดสำหรับครูภาษาไทยได้แก่ สมรรถภาพในการสอนและเตรียมการสอน มีเหตุผล ขยัน และกระตือรือร้นในการสอน และปรับปรุงการสอน ใช้ภาษาไทยได้ดีทั้งการฟัง พูด อ่าน และเขียน สามารถถ่ายทอดความรู้ได้ดี และพูดเสียงชัดเจน ฟังเข้าใจง่าย ส่วนสมรรถภาพที่เห็นว่าจำเป็นน้อย สำหรับครูภาษาไทย คือ การแนะแนวปัญหาส่วนตัว และการให้คำแนะนำแก่ผู้ปกครอง จากการเปรียบเทียบความคิดเห็นระหว่างผู้บริหารการศึกษา ครูภาษาไทยส่วนใหญ่มีความคิดเห็นไม่แตกต่างกัน ส่วนความคิดเห็นระหว่างครูภาษาไทยกับนักเรียนนั้น ส่วนใหญ่มีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract: Purpose The purpose of this research was to study opinions of school administrators, Thai language teachers and students concerning Thai Language teachers’ competencies. Procedures The researcher constructed three series of questionnaires consisting of rating scale covering two categories : teachers tasks and functions and Thai Language teachers’ skills. The participants were 30 school administrators, 100 Thai Language teachers and 304 students from 10 secondary schools in Bangkok Metropolis. The returned questionnaires were analysed statifically by means of percentage, arithmetic means, standard diviation and Z – test then tabulated and explained descriptively. Findings The school administrators, Thai Language teachers and students agreed that Thai Language teachers should have competencies in teaching and preparing lesson, should be sensible, energetic and active both in teaching and improving teaching. Moreover, they should have good command in listening, speaking, reading and writing, clear voice and ability to communicate well with students. The school administrators, Thai Language teachers and students agreed that less important competencies for Thai Language teachers were ability in counseling personal problems and giving advice to parents. The school administrators, and Thai Language teachers’ opinions concerning Thai Language teachers’ competencies showed no significant difference but the opinions of Thai Language teachers and students showed statistically significant differences at the level of 0.01.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25801
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wilaiwan_Sa_front.pdf399.97 kBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_Sa_ch1.pdf537.18 kBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_Sa_ch2.pdf895.81 kBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_Sa_ch3.pdf307.92 kBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_Sa_ch4.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_Sa_ch5.pdf432.38 kBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_Sa_back.pdf785.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.