Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25803
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุมิตรา อังวัฒนกุล
dc.contributor.authorสมศักดิ์ เจริญสุข
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2012-11-24T06:51:01Z
dc.date.available2012-11-24T06:51:01Z
dc.date.issued2525
dc.identifier.isbn9745613061
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/25803
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อหาสมรรถภาพอันพึงประสงค์ของครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษา และเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความคิดเห็นของผู้บริหารการศึกษา นักการศึกษา ศึกษานิเทศก์ ครูภาษาอังกฤษ และนิสิต เกี่ยวกับสมรรถภาพครูภาษาอังกฤษกลุ่มตัวอย่างประชากรประกอบด้วยผู้บริหารการศึกษา 70 คนนักการศึกษา 35 คนศึกษานิเทศก์ 20 คนครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษา 78 คนและนิสิตปริญญาตรีที่เลือกเรียนวิชาภาษาอังกฤษเป็นวิชาเอก 92 คนรวมทั้งสิ้น 295 คนเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือแบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับสมรรถภาพครูภาษาอังกฤษที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง เป็นแบบเลือกตอบ และแบบมาตรส่วนประเมินค่าซึ่งได้ผ่านการตรวจสอบจากผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 6 ท่าน และได้นำไปทดลองใช้กับผู้บริหารการศึกษา ศึกษานิเทศก์ ครูสอนภาษาอังกฤษ และนิสิตปริญญามหาบัณฑิตสาขาการสอนภาษาอังกฤษ รวมจำนวน 40 คนหาความเที่ยงของแบบสอบถามโดยวิธีการทดสอบซ้ำก่อนนำไปใช้กับตัวอย่างประชากรที่เลือกไว้ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ จากตำแหน่งของคะแนนแบบสเปียร์แมน แล้วทดสอบความมีนัยสำคัญด้วยค่า “ที” (t – test) ผลการวิจัยพบว่า ความคิดเห็นของผู้บริหารการศึกษา นักการศึกษา ศึกษานิเทศก์ครูภาษาอังกฤษ และนิสิตเกี่ยวกับสมรรถภาพครูภาษาอังกฤษ สัมพันธ์ในทางเดียวกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .001 และพบว่าสมรรถภาพที่ครูภาษาอังกฤษระดับมัธยมศึกษาจำเป็นต้องมีเรียงตามลำดับความสำคัญ ได้ดังนี้ 1. มีความรู้ด้านเนื้อหาและโครงสร้างวิชาภาษาอังกฤษ โดยเน้นที่การมีความรู้อย่างลึกซึ้ง ถูกต้องแม่นยำในเนื้อหาวิชาที่สอน 2. มีทักษะทางภาษาอังกฤษ ทั้งการฟัง พูด อ่าน และเขียน แต่ให้เน้นที่ทักษะการพูดให้มากที่สุด 3. มีความรู้เกี่ยวกับหลักสูตรทั้งหลักการและจุดหมาย นั่นคือ ครูภาษาอังกฤษต้องรู้วัตถุประสงค์ หลักการ และโครงสร้างของหลักสูตรภาษาอังกฤษ 4. มีความสามารถในการถ่ายทอดความรู้โดยใช้เทคนิคหรือกลวิธีสอนได้เหมาะสม โดยเน้นที่การมีเทคนิคในการนำเข้าสู่บทเรียนและกระตุ้นความสนใจของผู้เรียน 5.มีทัศนคติที่ดีต่อการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ 6. มีคุณลักษณะและบุคลิกภาพของความเป็นครูโดยเฉพาะในด้านความรับผิดชอบต่อวิชาชีพและกระตือรือร้นต่อการสอน 7. มีความรู้และสามารถใช้จิตวิทยาทั่วไปและจิตวิทยาการเรียนรู้ภาษาโดยเน้นความสามารถในการจูงใจ และสร้างทัศนคติที่ดีต่อการเรียนภาษาอังกฤษในตัวผู้เรียน 8. มีความรู้และสามารถวัดผลประเมินผลการเรียนการสอน โดยเฉพาะสามารถประเมินผลความก้าวหน้าและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนได้ 9. รู้จักแสวงหาความรู้เพิ่มเติมจากสื่อมวลชน และสิ่งตีพิมพ์ต่างๆ และยอมรับวิทยาการใหม่ๆ โดยเน้นว่าครูภาษาอังกฤษต้องหาโอกาสศึกษาเพิ่มเติมในสาขาวิชาที่สอน 10. มีความสามารถในการเขียนจุดมุ่งหมายและแผนการสอนเป็นเชิงพฤติกรรม โดยเฉพาะความสามารถในการจัดเนื้อหาและกิจกรรมได้เหมาะสมกับเวลาแต่ละคาบ 11. มีความสามารถในการใช้และผลิตสื่อการสอน หรือโสตทัศนูปกรณ์ต่างๆให้เน้นที่ความสามารถในการเลือกหนังสือแบบเรียน และวัสดุประกอบอื่นๆได้เหมาะสมกับสติปัญญาของผู้เรียน 12. มีความสามารถในการนำความรู้ในวิชาชีพไปบริการสังคมเป็นสมรรถภาพที่มีความจำเป็นน้อยที่สุด
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this investigation were to identify what professional competencies all secondary school English Teacher should possess, and also to determine what relationship existed among the opinions concerning English teachers’ competencies of Secondary school administrators, educators in teacher training institutes English supervisors, secondary school English teachers and English major undergraduates. The sample consisted of 70 secondary school administrators, 35 educators in teacher training institutes, 20 supervisors, 78 secondary school English teachers and 92 English major undergraduates. The questionnaire constructed by the researcher was used as the instrument. It was checked by 6 experts for content validity and was tested for reliability by means of test-retest. The obtained data were analyzed by means of the percentages, the arithmetic means, the standard deviations, the Spearman – rank order correlation coefficient and t – test. The findings of this study led to the conclusions that there was a significant relationship among the opinions concerning English teachers’ competencies, and the necessary competencies for secondary school English teachers were sequently organized as follows : 1. Being well – informed in the English subject-matter and structures; especially the depth and accuracy in the subject-matter 2. Being well-trained in four language skills ; listening speaking, reading, and writing, with the emphasis on speaking. 3. Being well-informed in the rationale and the objectives of the curriculum with the emphasis on knowing the rationale: the objectives and the structure of English curriculum. 4. Being able to apply different methods and techniques in teaching, with the emphasis on how to begin the lesson and stimulate the learners’ interest. 5. Having good attitude toward English 6. Having the qualifications and personalities of a good teacher, with the emphasis on the professional responsibility and enthusiasm 7. Being well-informed and able to apply both general psychology and psychology of language acquisition with the emphasis on the ability to motivate and bring about students’ good attitude toward English 8. Being well-informed and able to assess and evaluate the instruction with the emphasis on the ability to evaluate students’ progress and achievement. 9. Knowing how to acquire and increase knowledge from mass media and printed material and accepting the innovation. Finding the opportunity to further study in the teaching field was primarily emphasized. 10. Being able to write the behavioral objectives and lesson plans with the emphasis on the ability to organize the contents and activities appropriately to the period of time. 11. Being able to apply and produce the teaching aids or audio-visual aids with the emphasis on the ability to select the and other materials appropriately to the learners’ intelligence. 12. The competency to apply specific knowledge in his field to serve the society is considered the least important.
dc.format.extent548616 bytes
dc.format.extent435759 bytes
dc.format.extent1263798 bytes
dc.format.extent427690 bytes
dc.format.extent1017864 bytes
dc.format.extent524342 bytes
dc.format.extent763048 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleความคิดเห็นเกี่ยวกับสมรรถภาพครูภาษาอังกฤษen
dc.title.alternativeOpinions concerning English teachers' competenciesen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineมัธยมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somsak_Ch_front.pdf535.76 kBAdobe PDFView/Open
Somsak_Ch_ch1.pdf425.55 kBAdobe PDFView/Open
Somsak_Ch_ch2.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Somsak_Ch_ch3.pdf417.67 kBAdobe PDFView/Open
Somsak_Ch_ch4.pdf994.01 kBAdobe PDFView/Open
Somsak_Ch_ch5.pdf512.05 kBAdobe PDFView/Open
Somsak_Ch_back.pdf745.16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.