Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26122
Title: ความพร้อมทางอาชีพของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่หก ที่ศึกษาตามหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 ในโรงเรียนทดลอง
Other Titles: Career readiness of prathom suksa six students studied under the elementary school curriculum B.E. 2521 in the experimental schools
Authors: ดุสิต สวัสดิภาพ
Advisors: ทิศนา แขมมณี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2526
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ 1.เพื่อประเมินความรู้ในเนื้อหากลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2.เพื่อศึกษาเจตนาคติทางอาชีพของนักเรียนที่ศึกษาตามหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 3.เพื่อเปรียบเทียบความพร้อมทางอาชีพของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่ศึกษาตามหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 ระหว่างภาคต่าง ๆ และเขตกรุงเทพมหานคร การดำเนินการ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ได้แก่ แบบทดสอบความรู้กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ และแบบสำรวจเจตน คติทางอาชีพ กลุ่มตัวอย่างประชากรเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่ศึกษาตามหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 ในโรงเรียนทดลองในภาคเหนือ ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ภาคกลาง ภาคใต้ และเขตกรุงเทพมหานคร รวมทั้งสิ้น 660 คน มีสมมุติฐานในการวิจัย คือ 1.นักเรียนในภาคต่าง ๆ และเขตกรุงเทพมหานคร มีความรู้ในเนื้อหากลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพแตกต่างกัน 2.นักเรียนในภาคต่าง ๆ และเขตกรุงเทพมหานคร มีเจตนคติทางอาชีพแตกต่างกัน 3.นักเรเรียนในภาคต่าง ๆ และเขตกรุงเทพมหานคร มีระดับความพร้อมทางอาชีพแตกต่างกัน สรุปผลการวิจัย จากการวิเคราะห์โดยใช้คะแนนที (T-score) ปรากฏว่านักเรียนส่วนใหญ่ร้อยละ 70.91 มีระดับความรู้กลุ่มการงาน งานและพื้นฐานอาชีพอยู่ในเกณฑ์ปานกลาง ร้อยละ 14.85 และ 14.24 อยู่ในเกณฑ์สูงและต่ำตามลำดับ ส่วนระดับเจตนคติทางอาชีพ นักเรียนส่วนใหญ่ร้อยละ 70.00 อยู่ในเกณฑ์ปานกลาง ร้อยละ 20.91 และ 9.09 อยู่ในเกณฑ์ต่ำและสูงตามลำดับ และจากการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One – way Analysis of Variance) ผลปรากฏว่า 1.นักเรียนในภาคต่างๆ และเขตกรุงเทพมหานครมีระดับความรู้กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพต่างกัน ที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .01 โดยนักเรียนในภาคเหนือและเขตกรุงเทพมาหานครสูงที่สุด ส่วนนักเรียนในภาคใต้และภาคตะวันออกเฉียงเหนือต่ำที่สุด 2.นักเรียนในภาคต่างๆ และเขตกรุงเทพมหานครมีระดับเจตคติทางอาชีพแตกต่างกันที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .01 โดยนักเรียนในเขตกรุงเทพมหานครและภาคเหนือสูงที่สุด และภาคตะวันออกเฉียงเหนือต่ำสุด 3.นักเรียนในภาคต่างๆ และเขตกรุงเทพมหานครมีระดับความพร้อมทางอาชีพแตกต่างกันที่ระดับนัยทางสถิติ .01 โดยนักเรียนในเขตกรุงเทพมหานครและภาคเหนือสูงสุด ภาคกลางและภาคใต้อยู่ในระดับปานกลาง และภาคตะวันออกเฉียงเหนือต่ำสุด
Other Abstract: Purposes 1. To evaluate Prathom Suksa Six students' knowledge in the content on work education 2. To study the attitude of students who studied under the elementary school curriculum B.E. 2521 concerning career. 3. To compare the career readiness of Prathom Suksa Six students studied under the elementary school curriculum B.E. 2521 among the various regions and Bangkok metropolis. Procedure The instruments used in this study were the Achievement Test on Work Education, and the Attitude Test. The subjects were 660 Prothom Suksa Six students in the experimental schools in Bangkok Metropolis, Northern, North-Eastern, Central and Southern regions. The hypothesis of this research were 1) There were significant differences in the knowledge of the students among the various regions and Bangkok Metropolis concerning Work Education.2) There were significant differences in attitudeof students among the various regions and Bangkok Metropolis concerning career 3) There were significant differences in career readiness of students among the various regions and Bangkok Metropolis It was shown from the Achievement Test that T-scores of 70.60 percent of the students were moderate, 14.85percent were high and 14.24 percent were low. Concerning the attitude towards career T-scores of 70.00 percent of the students were moderate, 20.91percent were low and 9.09 percent were high. The results from One-way Analysis of Variance showed that. 1. The knowledge of the students among the various regions and Bangkok Metropolis. concerning Work Education were significantly different at the .01 level. The scores of the students from the Northern region and from Bangkok Metropolis were the hightest, and from the Southern and North-Eastern regions were the lowest. 2. The attitude towards career of the students among the various regions and Bangkok Metropelis were significantly different at the .01 level. The scores of the students from Bangkok Metropolis and from the Northern region were the highest, and from the North- Eastern were the lowest. 3. The career readiness of the students among the various regions and Bangkok Metropolis were significantly different at the .01 level. The scores of the students from Bangkok Metropolis and from the Northern region were the highest, from the Central region and Southern region were moderate, and from the North-Eastern region were the lowest.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26122
ISBN: 9745623121
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dusit_Sa_front.pdf462.91 kBAdobe PDFView/Open
Dusit_Sa_ch1.pdf632.15 kBAdobe PDFView/Open
Dusit_Sa_ch2.pdf1.2 MBAdobe PDFView/Open
Dusit_Sa_ch3.pdf363.17 kBAdobe PDFView/Open
Dusit_Sa_ch4.pdf430.53 kBAdobe PDFView/Open
Dusit_Sa_ch5.pdf823.54 kBAdobe PDFView/Open
Dusit_Sa_back.pdf983.88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.