Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26675
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความเข้าใจในโครงสร้างหลักภาษาไทย กับทักษะในการใช้ภาษา ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สาม ในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: The relationship between Thai structure understanding and skills in language usage of mathayom suksa three students in Bangkok metropolis
Authors: สุปราณี แสนจิตร์
Advisors: สายใจ อินทรพรรย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2525
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความเข้าใจโครงสร้างหลักภาษาไทย กับทักษะในการใช้ภาษาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สาม ในเขตกรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยสร้างแบบทดสอบขึ้น 5 ฉบับ เป็นแบบทดสอบแบบปรนัย 3 ฉบับ คือ แบบทดสอบความเข้าใจโครงสร้างหลักภาษาไทย แบบทดสอบการฟัง และแบบทดสอบความเข้าใจในการอ่าน เป็นแบบทดสอบแบบอัตนัย 2 ฉบับ คือ แบบทดสอบการพูด และแบบทดสอบการเขียน ได้ทดลองและปรับปรุงแบบทดสอบปรนัยก่อนนำไปใช้เป็นเครื่องมือในการวิจัยและสร้างเกณฑ์เพื่อวัดผลการพูดและการเขียน นำเอาแบบทดสอบทุกฉบับไปทดสอบกับกลุ่มตัวอย่างประชากร ซึ่งเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่สาม จำนวน 120 คน จากโรงเรียนรัฐบาล ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 6 แห่ง นำคะแนนที่ได้จากการสอบมาวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน หาความสัมพันธ์ระหว่างความเข้าใจโครงสร้างหลักภาษาไทย กับทักษะในการใช้ภาษา ด้วนการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน ทีละทักษะ ด้วยค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า ความเข้าใจโครงสร้างหลักภาษาไทยมีความสัมพันธ์โดยตรงกับทักษะในการใช้ภาษาไทยด้านการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน ที่ระดับนัยสำคัญ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ .46 .36 .61 และ .48 ตามลำดับ โดยที่ความเข้าใจโครงสร้างหลักภาษาไทย มีความสัมพันธ์สูงสุดกับทักษะการอ่าน รองลงไปคือการเขียน การฟัง และมีความสัมพันธ์น้อยที่สุดกับการพูด
Other Abstract: The research was undertaken in order to find out the relationship between Thai structure understanding and skills in language usage of Mathayom Suksa Three in Bangkok. The researcher constructed five tests: three objective tests for Thai structure understanding, listening, and reading comprehension; and two subjective tests for speaking and writing. The objective tests were pre-tested and improved before using as the research instrument. The researcher constructed the criteria for the subjective test to assess speaking and writing skills. The tests were then administered to 120 third year students from 6 public secondary schools in Bangkok Metropolis. The obtained data were analyzed by means of arithmetic mean, standard deviation and Pearson Product moment correlation coefficient. The results of the study indicated that there was a significant relationship between Thai structure understanding and skills in language usage which were listening, speaking, reading and writing at the level of .01. Thai structure understanding was closely related to reading skill, less related to writing and listening skills, and least related to speaking skills.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/26675
ISBN: 9745613088
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supranee_Sa_front.pdf464.7 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Sa_ch1.pdf492.49 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Sa_ch2.pdf872.38 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Sa_ch3.pdf306.64 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Sa_ch4.pdf295.51 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Sa_ch5.pdf626.34 kBAdobe PDFView/Open
Supranee_Sa_back.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.