Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29712
Title: การนำเสนอภาพความเป็นชายในเพลงไทยสมัยนิยม : วิเคราะห์นักร้องชายยอดนิยม ระหว่างปี พ.ศ.2531-2533
Other Titles: The presentation of masculine images in Thai pop music : an analysis of popular male vocalists between 1988-1990
Authors: อมรรัตน์ รัตนภาสุร
Advisors: อุบลรัตน์ ศิริยุวศักดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2534
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: เพลงไทยสมัยนิยมเป็นสินค้าวัฒนธรรมที่ถูกผลิตภายใต้ระบบทุนนิยม โดยมีระบบการผลิตอย่างเป็นขั้นตอน และมีแผนงาน ที่กำหนดไว้แน่นอนในลักษณะการผลิตเชิงอุตสาหกรรม ซึ่งบริษัทผู้ผลิตใช้กลไกในการผลิตโดยเริ่มจากการสร้างนักร้องให้เป็นสินค้าพื้นฐาน ให้ความสำคัญกับบุคลิกหน้าตาของนักร้องมากกว่าความสามารถทางด้านการร้องเพลงหรือคุณภาพเสียง ซึ่งเป็นผลทำให้เพลงไทยสมัยนิยมมีความด้อยในเรื่องคุณค่าทางศิลปะ และทำให้มีการจำกัดรูปแบบของศิลปินในการผลิต ภาพความเป็นชายที่ถูกผลิตในเพลงไทยสมัยนิยมจึงมีเพียง 2 รูปแบบคือ ผู้ชายสำอางและสุภาพ และผู้ชายเข้มและแกร่ง ทั้งสองรูปแบบนี้ต่างเป็นผู้ชายในอุดมคติที่สร้างขึ้นจากโลกแห่งสัญลักษณ์ให้มีภาพพจน์ของผู้ชายที่ดี มีลักษณะของความเป็นคนดีในอุดมการณ์ของผู้ผลิต ซึ่งผู้ผลิตได้รับการถ่ายทอดมาจากประสบการณ์และการเรียนรู้ทางสังคม และนำเสนอโดยใช้กระบวนการโปรโมชั่นต่าง ๆ ถ่ายทอดอุดมการณ์เหล่านั้นผ่านสัญลักษณ์ให้ผู้บริโภคเข้าใจได้ ซึ่งเท่ากับเป็นการสื่อสารของผู้ผลิตผ่านตัวนักร้องและบทเพลงไปถึงวัยรุ่น ซึ่งเป็นผู้บริโภคส่วนใหญ่ เพลงไทยสมัยนิยมจึงมีลักษณะของภาษาหนึ่งที่ใช้สำหรับสื่อสารกับวัยรุ่น เมื่อรูปแบบและเนื้อหาสาระของเพลงไทยสมัยนิยมถูกจำกัดรูปแบบ ทำให้ผู้บริโภคมีโอกาสเลือกเสพงานศิลปะได้น้อยตามไปด้วย เพลงซึ่งเป็นศิลปะจึงนับว่าจะถูกลดทอนลงด้วยการผลิตในเชิงธุรกิจ ซึ่งอาศัยกลยุทธ์ทางการตลาดมากกว่าความสามารถทางศิลปะ
Other Abstract: Thai pop music is a culture product that is produces with profit as it’s main goal. There is a strategic and systematic framework that is followed in each step of the production process. The music company is in fact a music factory. The first step in this production process is to produce a singer in the form of a standard product. There is an emphasis on packaging rather than content and on the personality and appearance of the singer rather than their ability to sing or to perform. Thai pop music; therefore, has very little artistic value and has limited the styles of artists that is produced. There are two man male image that in Thai pop music that is prevalent. The well dressed and well groomed and their counterpart, the rough and tough rock image. The common link between these two types of male singers is their “good guy” image. The good guy images that the company has created is a reflection of the society’s view of goodness. The company communicates this value to the consumers through a promotional process that associates their action as symbolic of value in a way that the consumer way easily understand. The main goal in this process is to relate this value through the singers and songs to teenagers who are the largest group of consumers. The language in the music is therefore a language that teenages use. When the style and content of Thai pop music has been limited, the consumers is also limited by the choice that they have to choose from. Music as an art form will gradually have lesser and lesser artistic value for the business like production of music depends on marketing strategy rather than its artistic value.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29712
ISBN: 9745796387
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amornrat_rat_front.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch1.pdf5.51 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch2.pdf7.45 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch3.pdf4.33 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch4.pdf15.7 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch5.pdf5.59 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch6.pdf13.98 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch7.pdf7.24 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch8.pdf9.36 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch9.pdf16.54 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_ch10.pdf5.06 MBAdobe PDFView/Open
Amornrat_rat_back.pdf23.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.