Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29945
Title: การใช้หลักสูตรการสื่อสารและการโฆษณาระดับอนุปริญญา พุทธศักราช 2528 ในวิทยาลัยครู
Other Titles: The implementation of Communication and Advertising Curriculum B.E. 2528 for associate degree in teachers colleges
Authors: อรอนงค์ อิงคะสุวณิชย์
Advisors: สงัด อุทรานันท์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย 1. เพื่อศึกษาสภาพการใช้หลักสูตรการสื่อสารและการโฆษณา ระดับอนุปริญญาพุทธศักราช 2528 ในวิทยาลัยครู 2. เพื่อศึกษาปัญหาการใช้หลักสูตรการสื่อสารและการโฆษณา ระดับอนุปริญญาพุทธศักราช 2528 ในวิทยาลัยครู วิธีดำเนินการวิจัย การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบสำรวจ ประชากร ที่ใช้ในการวิจัยคือ ผู้บริหาร อาจารย์ และนักศึกษาที่กำลังเรียนวิชาเอกการสื่อสารและการโฆษณา ระดับอนุปริญญาตรี ปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2529 ในวิทยาครูที่เปิดสอนวิชาเอกการสื่อสารและการโฆษณาระดับอนุปริญญา 5 แห่ง โดยแบ่งเป็นผู้บริหาร 15 แห่ง โดยแบ่งเป็นผู้บริหาร 15 คน อาจารย์ 40 คน และนักศึกษา 132 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี 2 ชนิด คือ แบบสำรวจ และแบบสอบถาม ซึ่งมีลักษณะเป็นแบบเลือกตอบ และแบบปลายเปิด การวิเคราะห์ข้อมูลดำเนินการโดยหาค่าร้อยละ และการแจกแจงความถี่ สรุปผลการวิจัย 1. สภาพการใช้หลักสูตรการสื่อสารและการโฆษณา ระดับอนุปริญญา พุทธศักราช 2528 ในวิทยาลัยครู สรุปได้ว่า วิทยาลัยครูส่วนใหญ่ ได้มีการปฏิบัติในด้านต่าง ๆ คือ 1.1 การแปลงหลักสูตรไปสู่การสอน มีการจัดทำแผนการสอน และเอกสารประกอบการสอน 1.2 การจัดปัจจัยและสภาพต่าง ๆ เพื่อการใช้หลักสูตร วิทยาลัยครูได้มีการเตรียมบุคลากร สำรวจสื่อการเรียนการสอน สำรวจหนังสือเรียนและหนังสืออ่านเพิ่มเติมในห้องสมุด ด้านการจัดผู้สอน หัวหน้าภาควิชา เป็นผู้พิจารณาตามความเหมาะสมและใช้หลักเกณฑ์การเลือกแหล่งวิทยาการและสถานประกอบการสำหรับส่งนักศึกษาไปฝึกปฏิบัติงานเพื่อให้มีลักษณะงานตรงกับวิชาที่สอน สำหรับ กล้องถ่ายรูป ฟิล์ม และวัสดุเกี่ยวกับการพิมพ์นั้น นักศึกษาเป็นผู้จัดซื้อ 1.3 การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน อาจารย์ทำการเตรียมการสอนทุกครั้งมีการจัดกิจกรรมเสริมการเรียนการสอน วิธีสอนที่ใช้มากที่สุด คือการบรรยาย ในด้านการวัดผล และการประเมินผล มีการชี้แจงหลักเกณฑ์และกำหนดวิธีการวัดผลให้ทราบล่วงหน้าทุกครั้งและวิธีการวัดผลที่อาจารย์ใช้มากที่สุด คือแบบทดสอบ 2. ปัญหาในการใช้หลักสูตรการสื่อสารและการโฆษณาระดับอนุปริญญา พุทธศักราช 2528 ในวิทยาลัยครู พบว่ามีปัญหาทุกด้าน แต่ที่เป็นปัญหามาก ได้แก่ ขาดงบประมาณในการจัดทำเอกสารประกอบการสอน สื่อการเรียนการสอนไม่เพียงพอ ห้องฝึกปฏิบัติงานไม่เพียงพอ ห้องสมุดมีหนังสืออ่านเพิ่มเติมน้อย ยานพาหนะไม่เพียงพอ กิจกรรมการเรียนการสอนมีช่วงเวลาในการฝึกปฏิบัติงานของนักศึกษาน้อย และปัญหาในการจัดกิจกรรมเสริมการเรียนการสอน
Other Abstract: Research Purposes 1.To study the implementation of Communication and Advertising Curriculum B.E. 2528 for Associate Degree in Teacher Colleges. 2. To study problems related to the implementation of Communication and Advertising Curriculum B.E. 2528 for Associate Degree in Teacher Colleges. Procedures of The Study The survey research was employed in the study by using questionnaires comprising check – list and open – ended type. The population of the research was composed of 15 college administrators, 40 instructors and 132 second year students studying in the second semester. The data were analysed by means of percentage and frequency. Finding 1.The utilization of The Communication and advertising Curriculum B.E. 2528 into actual teaching, most colleges conducted the teaching – learning activities as follow :- 1.1 The instructors in all colleges had prepared and produced the teaching plans and the curriculum supplements. 1.2 The teacher’s colleges had supported the programs by preparing of instructors, surveying of teaching materials, text – books and external reading books The head of the department had the authorities to make decisions and set up the criteria in selecting of the academic centres and vocational centres where students should practice. Students had to support themselves the instruments and materials such as cameras, films and materials for printing. 1.3 The instructors always prepared the lesson plans and teaching activities. Lecture was popularly used in the instructional activities. Students were informed about the evaluation criteria in advanced. The tests were popularly used in the evaluation. 2. The problems concerned in the implementation of the Communication and advertising Curriculum B.E. 2528 were as follows :- The lack of curriculum supplements ; shortages of instructional medias ; the shortage of budget for making curriculum supplements ; the shortage of instructional medias ; lack of suitable laboratories ; lack of teaching – learning resources ; unconvenient in transportation ; the insufficient time for students, experimentation ; and to many problems in forming of learning and teaching activities.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บริหารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29945
ISBN: 9745676993
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Onanong_in_front.pdf8.86 MBAdobe PDFView/Open
Onanong_in_ch1.pdf6.69 MBAdobe PDFView/Open
Onanong_in_ch2.pdf30.9 MBAdobe PDFView/Open
Onanong_in_ch3.pdf3.7 MBAdobe PDFView/Open
Onanong_in_ch4.pdf74.48 MBAdobe PDFView/Open
Onanong_in_ch5.pdf18.84 MBAdobe PDFView/Open
Onanong_in_back.pdf41.92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.