Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30074
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorนพพงษ์ บุญจิตราดุลย์-
dc.contributor.authorพลอย วงศ์วิบูลย์ชัย-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2013-03-19T11:41:55Z-
dc.date.available2013-03-19T11:41:55Z-
dc.date.issued2539-
dc.identifier.isbn9736340328-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30074-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาเปรียบเทียบวิธีตัดสินใจสั่งการในงานบริหารวิชาการระหว่างผู้บริหารหญิงและชายโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในกรุงเทพมหานคร ส่งแบบสอบถามทางไปรษณีย์ จำนวน 113 ฉบับ ได้รับแบบสอบถามคืน จำนวน 95 ฉบับคิดเป็นร้อยละ 84.07 ใช้ทฤษฎีการตัดสินใจสั่งการของ Vroom และ Yetton (1973) เครื่องมือวิจัยเป็นแบบสอบถามที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง ข้อมูลนำเสนอเป็นความถี่และร้อยละ เปรียบเทียบวิธีการตัดสินใจโดยการทดสอบด้วย ไค-แสควร์ ผลการวิจัยพบว่าในงานบริหารวิชาการ ผู้บริหารทั้งหญิงและชายส่วนใหญ่เลือกวิธีที่ 5 คือ “ผู้บริหารประชุมอภิปรายปัญหา ประเมินทางเลือกร่วมกับกลุ่มผู้ใต้บังคับบัญชา แล้วทำการตัดสินใจให้ความเห็นสอดคล้องกัน” สรุปได้ว่าวิธีการตัดสินใจในงานบริหารวิชาการไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 ผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่าผู้บริหารเปิดโอกาสให้ครูมีส่วนร่วมในการบริหารงาน โดยเฉพาะงานบริหารวิชาการ และยังสามารถบอกถึงพฤติกรรมภาวะผู้นำของผู้บริหารหญิงและชายว่าเป็นผู้นำแบบประชาธิปไตย-
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this research was to study a comparison of decision making methods in academic administration between female and male administrators in secondary schools, Bangkok metropolis. One hundred and thirteen administrators was selected to be population for this study. Ninety-five questionnarirs received (84.07 percent). Vroom and Yetton’s models of decision making (1973) was used to instrument, Constructed by researcher. The data were analyzed by frequency and percentage. Compared by Chi-Square Test. The research results found that the decision making of administrators in academic tasks in element area, which compost of sixty-eight items of job performance between female and male administrators. It was not significant different at .05 (level of confidence). They were make decision by “They share the problem with subordinates group. Together their generate and evaluate alternatives and attempt to reach agreement on a solution” The findings indicated that teacher participation was high level in academic administration. Female and male administrators’s behavior democratic leadership styles.-
dc.format.extent937444 bytes-
dc.format.extent867669 bytes-
dc.format.extent4763082 bytes-
dc.format.extent460051 bytes-
dc.format.extent3653969 bytes-
dc.format.extent1324620 bytes-
dc.format.extent2346667 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการเปรียบเทียบวิธีการตัดสินใจสั่งการในงานบริหารวิชาการ ระหว่างผู้บริหารหญิงและชายโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา กรุงเทพมหานครen
dc.title.alternativeA comparison of decision making methods in academic administration between female and male administrators in secondary schools under the jurisdiction of the Department of General Education, Bangkok Metropolisen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ploy_wo_front.pdf915.47 kBAdobe PDFView/Open
Ploy_wo_ch1.pdf847.33 kBAdobe PDFView/Open
Ploy_wo_ch2.pdf4.65 MBAdobe PDFView/Open
Ploy_wo_ch3.pdf449.27 kBAdobe PDFView/Open
Ploy_wo_ch4.pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open
Ploy_wo_ch5.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Ploy_wo_back.pdf2.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.