Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32915
Title: ปัญหาการระงับข้อพิพาททางภาษีโรงเรือนและที่ดิน
Other Titles: The problem related to the settlement of dispute on land and building tax
Authors: ไกรภพ ภัทรศิษไพศาล
Advisors: ศุภลักษณ์ พินิจภูวดล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิติศาสตร์
Advisor's Email: supalakpp@hotmail.com
Subjects: ภาษีโรงเรือนและที่ดิน -- ไทย
การประเมินภาษี -- ไทย
การประเมินภาษี -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ -- ไทย
การระงับข้อพิพาท
Real property tax -- Thailand
Tax assessment -- Thailand
Tax assessment -- Law and legislation -- Thailand
Dispute resolution (Law)
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาปัญหาการระงับข้อพิพาททางภาษีโรงเรือนและที่ดินของผู้เสียภาษี เนื่องจากบทบัญญัติของกฎหมายภาษีโรงเรือนและที่ดินบังคับใช้มานาน ทำให้เกิดข้อพิจารณาว่าบทบัญญัติกฎหมายดังกล่าวไม่เหมาะสมและไม่เป็นธรรม จึงทำให้ผู้เสียภาษีไม่ได้รับการคุ้มครองสิทธิ จากการศึกษาพบว่าบทบัญญัติกฎหมายภาษีโรงเรือนและที่ดินยังไม่ชัดเจน มีการตีความบทบัญญัติกฎหมายที่ก่อให้เกิดปัญหาข้อถกเถียงถึงการใช้อำนาจประเมินภาษีของเจ้าพนักงานว่า ยังขาดการควบคุมตรวจสอบให้เป็นไปตามหลักการกระทำทางการปกครองที่ชอบด้วยกฎหมาย ยังส่งผลให้เกิดข้อพิพาทระหว่างผู้ประเมินและผู้เสียภาษี และปรากฏว่ากระบวนการระงับข้อพิพาทยังไม่เป็นธรรมและไม่เอื้ออำนวยประโยชน์แก่ผู้เสียภาษีอย่างแท้จริง เนื่องจากการระงับข้อพิพาทในชั้นฝ่ายปกครองในส่วนของการขอให้พิจารณาการประเมินใหม่ มีการกำหนดระยะเวลาในการยื่นอุทธรณ์ไว้ไม่เพียงพอที่จะทำให้ผู้เสียภาษีสามารถเตรียมการอุทธรณ์โต้แย้งคัดค้านการประเมินภาษีอากร รวมทั้งต้องอุทธรณ์ต่อผู้บริหารระดับสูงในหน่วยงานเดียวกัน ซึ่งมีส่วนได้เสียกับการประเมินดังกล่าวจึงขาดความเป็นกลาง อีกทั้งการตั้งคณะกรรมการพิจารณาวินิจฉัยอุทธรณ์ยังไม่มีบุคลากรที่มีความเชี่ยวชาญเฉพาะด้าน และไม่เปิดโอกาสให้ผู้อุทธรณ์นำพยานหลักฐานเข้าชี้แจง และการพิจารณาอุทธรณ์ไม่มีกำหนดระยะเวลาไว้ทำให้การพิจารณาอุทธรณ์ล่าช้า สำหรับการระงับข้อพิพาทในชั้นศาลมีบทบัญญัติกฎหมายว่ากำหนดเงื่อนไขให้ต้องวางเงินชำระค่าภาษีครบถ้วนตามประเมินก่อน ศาลจึงจะรับฟ้อง ซึ่งเงื่อนไขดังกล่าวทำให้เกิดภาระแก่ผู้เสียภาษี และไม่สอดคล้องกับบทบัญญัติแห่งรัฐธรรมนูญในส่วนที่เกี่ยวกับสิทธิในการเข้าถึงกระบวนการยุติธรรมได้โดยง่าย สะดวก รวดเร็ว รวมทั้งกฎระเบียบต่างๆ ค่าใช้จ่าย จะต้องไม่เป็นอุปสรรคแก่การเข้าถึงกระบวนการยุติธรรม จากสภาพปัญหาดังกล่าวผู้เขียนได้เสนอแนะให้มีการปรับปรุงกระบวนการระงับข้อพิพาทบางประการทั้งในฝ่ายปกครองและในชั้นศาล ให้สอดคล้องกับหลักความเป็นธรรมและคุ้มครองสิทธิผู้เสียภาษีอากรอย่างแท้จริง
Other Abstract: The thesis emphasizes on the problem of resolving dispute in household and land tax payment made by the owner. Problems and obstacles usually occur because the provision of the Property Tax Act B.E. 2475 has been enforced for a long time. However, the issues about the fairness and propriety of the provisions have been doubt in consistence to the constitution, and the right of the tax payer. There have been some efforts put into amend and adjust the provision of the Property Tax Act B.E. 2475 in order to provide more protection to the tax payer. Having learnt from the study that the provision of the Property Tax Act is unclear which leading the competent officers to use their own understanding rather than the merit of law. Consequently, the officer exercises their authority in assessing tax without appropriate measure to oversee and check the process of assessment result in argument of collecting tax against the tax payer. It appears that the conciliation process to rescind the dispute could not provide fairness to the tax payer. From the study, it has been found that there are two alternatives to resolve the dispute under the Property Tax Act, that are to resolve in the stage of administration according to the Property Tax Act B.E. 2475 and to resolve in the stage of Court proceedings. In resolving dispute in the stage of the administration under the provision of the Property Tax Act B.E. 2475, the tax payer who dissatisfy with the assessment of the officer have to appear the order of assessment within a certain period of time. However, the period provided in the provision of law in somehow was too short which usually prevent the tax payer to be able to submit an appeal on time. Moreover, the appeals have to be submitted to the superior officer of the same government office who by the way would have direct or indirect conflict of interest or bias over the dispute which might not be neutral to the dispute. Furthermore, the combination of the committee members who are appointed by the superior officer to consider the appeal are lack of expertise to the subject involved. The process in consideration of the appeal does not allow the tax payer to present witness and evidence to clarify the issue raised in his appeal. The provision of law has not provided specific period for the committee to complete the consideration of the appeal which they usually take a long time for each case. In resolving the dispute in the stage of the court proceedings require full payment of the tax assessed by the officer before the Court would accept the case. Such requirement has created heavy burden to the tax payer and it is not consistence with the existing constitution which intends to provide accessibility to the justice proceedings to everyone with convenience, time save and the expense. According to the nature of such problem, it has been recommended to reform of the conciliation process both in the stage of the administration and the Court proceedings to be more justify and provide more protection to the right of the tax payer.
Description: วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: นิติศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิติศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32915
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.1227
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.1227
Type: Thesis
Appears in Collections:Law - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kraiphop_pa.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.