Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52955
Title: การเปรียบเทียบความสามารถในการเข้าใจคำนามของเด็กปฐมวัย ที่เรียนโดยใช้ปริศนาคำทายและเพลง
Other Titles: A comparison of ability in noun understanding of preschool children learning by using riddles and songs
Authors: สุทธาทิพ มีชูนึก
Advisors: พูนสุข บุณย์สวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
ภาษาไทย -- คำนาม
ความสามารถทางภาษา
การศึกษาขั้นอนุบาล
ปริศนา
เพลง
Thai language -- Study and teaching
Thai language -- Noun
Verbal ability
Kindergarten
Puzzles
Songs
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบการเข้าใจคำนามของเด็กปฐมวัยที่เรียนโดยใช้ปริศนาคำทายและเพลง ตัวอย่างประชากร เป็นนักเรียนชั้นอนุบาลปีที่ 2 ปีการศึกษา 2532 ของโรงเรียนจิระศาสตร์วิทยา ที่ทดสอบได้คะแนนน้อยที่สุด จำนวน 50 คน จากนักเรียนที่ทดสอบจำนวน 300 คน นำมาแบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 2 กลุ่ม โดยใช้วิธีการจับคู่ (Match by pair) และจับฉลากให้กลุ่มทดลองที่ 1 เป็นกลุ่มที่เรียนโดยใช้ปริศนาคำทาย และกลุ่มทดลองที่ 2 เป็นกลุ่มที่เรียนโดยใช้เพลง ผู้วิจัยได้คัดเลือกคำนามที่เด็กไม่เข้าใจมากที่สุดจำนวน 20 คำ จากการทำแบบทดสอบการเข้าใจคำนาม จำนวน 60 ข้อ ของนักเรียน 300 คน แล้วนำคำนาม 20 คำ มาทดลองสอนทั้งสองวิธีและทำการทดสอบวัดการเข้าใจคำนาม 20 คำ ก่อนและหลังการทดลอง เพื่อเปรียบเทียบการเข้าใจคำนาม นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ความแตกต่างของคะแนนการเข้าใจคำนาม โดยการทดสอบค่า ที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. การเข้าใจคำนามของนักเรียน กลุ่มที่เรียนโดยการใช้ปริศนาคำทายกับกลุ่มที่เรียนโดยใช้เพลง ไม่แตกต่างกัน 2. นักเรียนที่เรียนโดยใช้ปริศนาคำทายและเพลง มีการเข้าใจคำนามหลังการทดลอง สูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01
Other Abstract: The objective of this research was to compare the ability in noun understanding of preschool children learning by using riddles and songs. The samples were the children of the second class kindergarten of the 1989 academic year from CHIRASATVITYA School, who received the lowest scores for a number of 50 students from a total number of 300 students. A number of 50 students were divided into two treatment groups by using the methods of matching by pair and of drawing lots the first treatment group learned by using riddles and the second treatment group learned by using songs. The researcher selected 20 noun words which the children did not understand most from doing the test composed of 60 noun words by 300 students. The 20 noun words were brought to teach to students by using riddles and songs and brought to test the understanding of children in 20 noun words. After two tests, the researcher compares the first and the second scores of the song and riddle test and analysis the difference of the scores with t-test. The results of the research are as follows: 1. The noun understanding of preschool children learning by using riddles and songs was not different. 2. The ability in noun understanding of preschool children learning by using riddles and songs significantly increased at the level of .01.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาปฐมวัย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52955
ISBN: 9745779903
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sutthatip_me_front.pdf587.79 kBAdobe PDFView/Open
Sutthatip_me_ch1.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open
Sutthatip_me_ch2.pdf2.89 MBAdobe PDFView/Open
Sutthatip_me_ch3.pdf565.89 kBAdobe PDFView/Open
Sutthatip_me_ch4.pdf427.89 kBAdobe PDFView/Open
Sutthatip_me_ch5.pdf781.79 kBAdobe PDFView/Open
Sutthatip_me_back.pdf5.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.