Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69095
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ภาษาอังกฤษ ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทย ความรู้เกี่ยวกับการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ และความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษของนิสิตนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ ในสถาบันอุดมศึกษา กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Relationships among English language knowledge, Thai language expository writing ability, English language expository writing knowledge and English language expository writing ability of English major students in Higher Education Institutions, Bangkok Metropolis
Authors: วิเศษพงศ์ วงศ์ทิพย์
Advisors: สุมิตรา อังวัฒนกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Sumitra.A@Chula.ac.th
Subjects: ความเรียง
ภาษาอังกฤษ -- การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา)
ภาษาอังกฤษ -- การเขียน
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Other Abstract: The purposes of the research were to study relationships among English language knowledge, Thai language expository writing ability, English language expository writing knowledge and English language expository writing ability and to construct the multiple regression equations for predicting English language expository writing ability using English language knowledge, Thai language expository writing ability, and English language expository writing knowledge as predictors. The samples of this study were 156 fourth year of English major students in Higher Education Institutions under the jurisdiction of the Ministry of University Affairs, Bangkok Metropolis selected by simple random sampling technique. The instruments used in this research were the tests of English language knowledge, Thai language expository writing ability, English language expository writing knowledge and English language expository writing ability constructed by the researcher.- The collected data were then analyzed by means of arithmetic mean, standard deviation, Pearson's Product Moment Correlation and t-test, the multiple relationships by means of Stepwise Multiple Regression Analysis is used to construct the multiple regression equations for predicting English language expository writing ability in raw scores and standard scores. The results of (he research revealed that: 1. There was a positive relationship between English language knowledge and English language expository writing ability. There was a positive relationship between Thai language expository writing ability and English language expository writing ability. There was a positive relationship between English language expository writing knowledge and English language expository writing ability of English major students at .05 level of significance. There was positive relationship between English language knowledge, Thai language expository writing ability, English language expository writing knowledge and English language expository writing ability of English major students at .05 level of significance. 2. Thai language expository writing ability and English language knowledge could significantly predict English language expository writing ability writing ability of English major students at .05 level of significance. The multiple regression equations of English language expository writing ability in raw scores and standard scores were as follows: Y = -3.32122 + 0.93X3 + 0.168X, Y = 0.868X3+ 0.098X1
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างความรู้ภาษาอังกฤษ ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทย ความรู้เกี่ยวกับ การเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ และความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ และเพื่อสร้างสมการทำนายความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ โดยใช้ความรู้ภาษาอังกฤษ ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทย และความรู้เกี่ยวกับการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษเป็นตัวทำนาย ตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยเป็นนิสิตนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ ระดับปริญญาตรี ชั้นปีที่ 4 ในสถาบันอุดมศึกษา สังกัดทบวง มหาวิทยาลัย ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 156 คน ที่ได้จากการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบวัดความรู้ภาษาอังกฤษ แบบสอบวัดความรู้เกี่ยวกับการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ แบบสอบวัดความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทย และแบบสอบวัดความสามารถในการเขียน ความเรียงภาษาอังกฤษ ที่ผู้วิจัยได้สร้างขึ้น ผู้วิจัยเก็บรวบรวมข้อมูลแล้วนำมาวิเคราะห์ด้วยการหา ค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และการทดสอบค่าที่วิเคราะห์ความสัมพันธ์เชิงพหุคูณ โดยใช้สถิติการวิเคราะห์ทดถอยพหุคูณแบบเพิ่มตัวแปรเป็นขั้น ๆ และสร้างสมการทำนายความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษในรูปของคะแนนดิบ และคะแนนมาตรฐาน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ความรู้ภาษาอังกฤษ ของนิสิตนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทยของนิสิตนักศึกษา มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ ความรู้เกี่ยวกับการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษของนิสิตนักศึกษา มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .05 และความรู้ภาษาอังกฤษ ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทย และความรู้เกี่ยวกับการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ ของนิสิตนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ มีความสัมพันธ์ในทางบวกกับความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. ความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาไทย และความรู้ภาษาอังกฤษ สามารถทำนายความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษ ของนิสิตนักศึกษาวิชาเอกภาษาอังกฤษ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สำหรับสมการทำนายความสามารถในการเขียนความเรียงภาษาอังกฤษในรูปคะแนนดิบ และคะแนนมาตรฐานคือ Y = -3.32122 + 0.93X3 + 0.168X, y’= 0.868X3-+0.098X1
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69095
ISBN: 9743322752
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wisetpong_wo_front_p.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Wisetpong_wo_ch1_p.pdf1.52 MBAdobe PDFView/Open
Wisetpong_wo_ch2_p.pdf6.64 MBAdobe PDFView/Open
Wisetpong_wo_ch3_p.pdf1.84 MBAdobe PDFView/Open
Wisetpong_wo_ch4_p.pdf1 MBAdobe PDFView/Open
Wisetpong_wo_ch5_p.pdf1.22 MBAdobe PDFView/Open
Wisetpong_wo_back_p.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.