Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72597
Title: Influences of Hollywood movies on contemporary Thai films : case studies of action-thriller and Horror genres
Other Titles: อิทธิพลของภาพยนตร์ฮอลลีวู้ดที่มีต่อภาพยนตร์ไทยร่วมสมัย : กรณีศึกษาภาพยนตร์ประเภทบู๊เขย่าขวัญ และประเภทสยองขวัญ
Authors: Parichat Phromyothi
Email: sunait.c@chula.ac.th
Advisors: Patamavadee.Charuworn
Sunait Chitintaranond
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Arts
Advisor's Email: No information provided
Subjects: ภาพยนตร์ไทย -- อิทธิพลต่างประเทศ -- สหรัฐอเมริกา
ภาพยนตร์สยองขวัญ
ภาพยนตร์อเมริกัน
Motion pictures, Thai
Motion pictures, American
Horror films
Issue Date: 2000
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The objective of this research is to examine Thai films from the Traditional Era to Contemporary Period in order to identify the existence of Hollywood influences. The emphasis is placed upon two popular genres in which the influences appear to be most evident, namely, file action-thriller and horror. The method used in this study is in-depth analysis of two selected films which are regarded as a breakthrough in contemporary cinema: Cloning: Khon Copy Khon (CLoning, 1999) and 303 Klua/Kla/Akad (303 Fear/ Faith/ Revenge, 1998). The results are then compared with a group of Hollywood movies belonging to the same genres. The findings show that throughout the history of Thai cinema, there have been glimpses of Hollywood influences in terms of style, production technique, and narrative. However, such influences occurred inconsistently. Films of contemporary period exhibit the most extreme Hollywood influences both in content i.e. plot, theme, characterization, etc, and style i.e. miseen-scene, camerawork, editing, special effects, etc. The study also points out that this period is strongly concerned with consumer behavior. Thus, Thai filmmakers are let with no other choice but to make films that are identical (or closely identifiable) with Hollywood movies in order to suit the taste of general audience.
Other Abstract: การวิจัยนี้มีวัตฤประสงค์เพื่อวิเคราะห์ภาพยนตร์ของไทยตั้งแต่ยุคดั้งเดิมไปจนถึงภาพยนตร์ร่วมสมัย เพื่อที่จะชี้ให้เห็นถึงอิทธิพลของภาพยนตร์ฮอลลีวู้ดที่มีอยู่ในภาพยนตร์ไทย การศึกษานี้มุ่งเน้นที่ประเภทภาพยนตร์ยอดนิยม 2 ประเภทคือ ประเภทบู๊เขย่าขวัญ และประเภทสยองขวัญ ซึ่งปรากฏอิทธิพลดังกล่าวอย่างเด่นชัด การศึกษานี้จะวิเคราะห์เชิงลึกภาพยนตร์ไทย 2 เรื่องที่ แตกต่างจากภาพยนตร์ไทยร่วมสมัย นั่นคือเรื่อง โคลนนิ่ง: คนก๊อปปี้คน (2542) และ 303 กลัว/ กล้า/อาฆาต (2541) ผลที่ได้จากการวิเคราะห์นั้นนำมาเปรียบเทียบกับภาพยนตร์ฮอลลีวู้ดกลุ่มหนึ่ง ซึ่งมาจากประเภทภาพยนตร์เดียวกัน จากผลการวิลัยแสดงให้เห็นว่าตลอดระยะเวลาของประวัติศาสตร์ภาพยนตร์ไทย อิทธิพลของภาพยนตร์ฮอลลีวู้ดปรากฏออกมาให้เห็นในรูปแบบ เทคนิคการผลิต และการเล่าเรื่องแต่ไม่สม่ำเสมอ ภาพยนตร์ร่วมสมัยได้รับอิทธิพลของภาพยนตร์ฮอลลีวู้ดมากที่สุดในส่วนของเนื้อหา เช่น โครงเรื่อง แก่นเรื่อง ตัวละคร และรูปแบบ เช่น องค์ประกอบของฉาก การทำงานของกล้อง การตัดต่อเทคนิคพิเศษ เป็นตัน การวิลัยยังชี้ให้เห็นว่า ยุคปัจจุบันให้ความสำคัญแก่พฤติกรรมของผู้บริโภคอย่างมาก ดังนั้นผู้สร้างภาพยนตร์ชาวไทยจึงต้องผลิตภาพยนตร์ไทยที่คล้ายคลึงหรือเหมือนกับภาพยนตร์ฮอลลีวู้ด เพื่อที่จะตอบสนองรสนิยมของผู้ชมทั่วไป
Description: Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2000
Degree Name: Master of Arts
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Thai Studies
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72597
ISBN: 9741308876
Type: Thesis
Appears in Collections:Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Parichat_ph_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ793.19 kBAdobe PDFView/Open
Parichat_ph_ch1_p.pdfบทที่ 1785.9 kBAdobe PDFView/Open
Parichat_ph_ch2_p.pdfบทที่ 21.43 MBAdobe PDFView/Open
Parichat_ph_ch3_p.pdfบทที่ 3984.76 kBAdobe PDFView/Open
Parichat_ph_ch4_p.pdfบทที่ 41.15 MBAdobe PDFView/Open
Parichat_ph_ch5_p.pdfบทที่ 5916.14 kBAdobe PDFView/Open
Parichat_ph_ch6_p.pdfบทที่ 6740.1 kBAdobe PDFView/Open
Parichat_ph_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก935.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.