Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73838
Title: ความคิดเห็นของผู้บริหารและอาจารย์เกี่ยวกับการพัฒนาคณาจารย์ ในสถาบันอุดมศึกษาเอกชน
Other Titles: Opinions of administrators and instructors concerning faculty development in private colleges
Authors: พัชรินทร์ จำรูญโรจน์
Advisors: ไพทูรย์ สินลารัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: อาจารย์มหาวิทยาลัย
การพัฒนากำลังคน
College teachers
Manpower development
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วัตถุประสงค์ของการวิจัย การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคิดเห็นของผู้บริหารและอาจารย์เกี่ยวกับการพัฒนาคณาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษาเอกชน และเปรียบเทียบความคิดเห็นของอาจารย์ที่มีวุฒิแตกต่างกัน และประสบการณ์การสอนแตกต่างกัน เกี่ยวกับการพัฒนาคณาจารย์ ในสถาบันอุดมศึกษาเอกชน วิธีดำเนินการวิจัย การวิจัยใช้วิธีการวิจัยเชิงบรรยาย (Descriptive Research) โดยผู้วิจัยได้ออกแบบสอบถามผู้บริหารทั้งหมดจำนวน 148 คน และกลุ่มตัวอย่างอาจารยซึ่งสุ่มมาร้อยละ 20 ของอาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษาเอกชนทั้ง 12 แห่ง ได้กลุ่มตัวอย่างอาจารย์จำนวน 276 คน รวมเป็น 424 คน ผู้วิจัยได้รวบรวมแบบสอบถามที่สมบูรณ์คืนมาได้ทั้งสิ้น 337 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 79. 48 และวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ทีเทสต์ และการวิเคราะห์ความแปรปรวน ผลการวิจัย ผลของการวิจัยครั้งนี้มีดังนี้ 1. ผู้บริหารตลอดจนอาจารย์ทั้งที่มีวุฒิแตกต่างกัน และที่มีประสบการณ์การสอน แตกต่างกัน ต่างจัดลำดับความสำคัญของบทบาท และความรับผิดชอบของอาจารย์ในสถาบันอุดมศึกษาเอกชน ค่อนข้างใกล้เคียงกันโดยให้ความสำคัญแก่บทบาทด้านการสอนเป็นอันดับแรกตรงกัน 2. ผู้บริหารมีความต้องการให้มีกิจกรรมเพื่อพัฒนาคณาจารย์ไม่แตกต่างอย่างมี นัยสำคัญทางสถิติ จากความต้องการของอาจารย์ โดยมีทั้งผู้บริหารและอาจารย์เห็นความสำคัญของกิจกรรมเพื่อพัฒนาคณาจารย์ในทุก ๆ ด้านของบทบาท และความรับผิดชอบของอาจารย์ โดยเฉพาะอย่างยิ่งเกี่ยวกับการเพิ่มพูนความรู้เกี่ยวกับเนื้อหาวิชาที่สอน ส่วนอาจารย์ที่มีวุฒิปริญญาตรีมีความต้องการให้มีกิจกรรมเพื่อพัฒนาคณาจารย์ แตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ จากความต้องการของอาจารย์ที่มีวุฒิสูงกว่าในด้านการสอน การบริหาร การเป็นกรรมการ และการบริการทางวิชาการ แก่ชุมชนและการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม แต่ไม่พบความแตกต่างในเรื่องความต้องการกิจกรรมเพื่อการพัฒนาคณาจารย์ด้านการวิจัย แต่งตำราและบทความทางวิชาการ และจากการวิจัยครั้งนี้ไม่ปรากฎความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ
Other Abstract: Purposes of the study The purpose of this study is threefold: firstly to survey the opinions of administrators and instructors concerning faculty development in private colleges; secondly to determine whether the opinions of the administrators concerning faculty development in private colleges differ from the instructors'; thirdly to determine whether the opinions of the instructors with different degrees and different years of experience concerning faculty development in private colleges differ from one another. Methods and Procedures This study used the descriptive research technique. The questionnaires developed by the researcher were administered to 148 administrators and 276 instructors in 12 private colleges. Data obtained from 337 questionnaires were analyzed by using percentages, the arithemetic mean, the t-test, and “ANOVA.” Findings The findings of this study were as follows: 1. The administrators and the instructors with different degrees and different years of experience ranked the faculty's roles almost in the same order by giving priority to the teaching role. 2. There were no statistically significant differences between faculty development needs of the administrators and the instructors’. In addition, the result disclosed that the administrators and the instructors recognize the necessity of faculty development programs in all areas which involve all the faculty's roles, especially the acquisition of in-depth knowledge in their own field. Significant differences were found between the instructors who have a bachelor's degree and those with a higher degree with regard to their perceived need for faculty development programs which involve the teaching role, the administrative role, the role of social service and cultural conservation. On the other hand there were no significant difference with the faculty's need for faculty development programs with regard to the faculty’s role of doing research and writing textbooks and academic articles. There were also no statistically significant differences among the instructors of different years of experience with regard to their perceived need for faculty development programs in all areas which involved all the faculty’s roles. 3. There was a significant difference between the administrators and the instructors with regard to their perception towards the level of the state of problems involved in faculty development in private colleges. The administrators indicated that most of the problems involved in faculty development were not too serious whereas the instructors perceived the problems more seriously. Among the most serious problems were: the inability to provide a variety of faculty development activities, the lack or the insufficiency of the personnel responsible for faculty development programs, the ambiguity of the policy concerning faculty development, the discontinuity of the faculty development program and the insufficiency of the allotment of funds for faculty development. There was no statistically significant difference found between the instructors who have bachelor's degree and those who have a higher degree with regard to their perception towards the level of the state of problems involved in faculty development in private colleges. Similarly, There was no statistically significant difference found among the instructors with different years of experience with respect to their perception towards the level of the state of problems involved in faculty development in private colleges. Recommendations It is recommended that private colleges give priority to faculty development and also provide facilities for the operations. This will allow for the growth of faculty development. It was found that two of the main problems which involve in current faculty development programs in private colleges were: (1) the ambiguity of policy towards faculty development program; and (2) the lack of competent faculty development staff. It is recommended that private colleges should specify their policy towards faculty development. When making the policy it is important that both faculty needs and institution goals are taken into considerations. Moreover, the program should be executed on a regular basis. It is also suggested that private colleges should have a faculty development committee. Because of the newness of faculty development programs in private colleges, there is also a lack of tried and tested creative faculty development activities. For this reason, it is recommended that faculty development committees provide a variety of on-going activities to meet the various needs of faculty members. It was further found that staff development programs would be more effective if administrators used teacher evaluations for purposes of promotion. This would be an incentive for teachers to improve themselves professionally. In addition it is recommended that faculties from private colleges cooperate with one another in order to provide some specific faculty development programs.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: อุดมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73838
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1984.28
ISSN: 9745634832
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1984.28
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Patcharin_ju_front_p.pdfหน้าปกและบทคัดย่อ2.34 MBAdobe PDFView/Open
Patcharin_ju_ch1_p.pdfบทที่ 11.96 MBAdobe PDFView/Open
Patcharin_ju_ch2_p.pdfบทที่ 25.73 MBAdobe PDFView/Open
Patcharin_ju_ch3_p.pdfบทที่ 31.31 MBAdobe PDFView/Open
Patcharin_ju_ch4_p.pdfบทที่ 45.44 MBAdobe PDFView/Open
Patcharin_ju_ch5_p.pdfบทที่ 52.96 MBAdobe PDFView/Open
Patcharin_ju_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก3.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.