Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67542
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วีระพงษ์ บุญโญภาส | - |
dc.contributor.author | สาโรจน์ คุ้มทรัพย์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2020-08-17T09:14:13Z | - |
dc.date.available | 2020-08-17T09:14:13Z | - |
dc.date.issued | 2539 | - |
dc.identifier.isbn | 9746361147 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/67542 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อหามาตรการแก้ไขปัญหาการจราจรในเขตกรุงเทพมหานครที่เกิดขึ้นจากสาเหตุด้านกฎหมายและการปฏิบัติหน้าที่ของเจ้าพนักงานจราจร เพื่อเสนอแนะแนวทางในการแก้ไขอันเกิดจากปัญหาดังกล่าว จากการศึกษาพบว่า กฎหมายเกี่ยวกับการจราจรมีกฎหมายที่เกี่ยวข้องมากมาย ทำให้กฎหมายเกิดข้อบกพร่อง ขาดความชัดเจน ทำให้การบังคับใข้กฎหมายไม่แน่นอน อีกทั้งความผิดเกี่ยวกับการจราจรถือว่าเป็นความผิดอาญาที่มีโทษเล็กน้อย อัตราโทษที่กำหนดส่วนใหญ่จึงเป็นโทษปรับ ซึ่งมิได้กำหนดอัตราขั้นต่ำไว้ พนักงานสอบสวนสามารถใช้ดุลพินิจในการเปรียบเทียบปรับได้ ดังนั้นควรที่จะได้แก้ไขเพิ่มอัตราโทษปรับขั้นต่ำให้ชัดเจน เพื่อให้ผู้กระทำผิดเกิดความเกรงกลัวในการกระทำความผิด และแก้ไขกฎหมายต่าง ๆ ให้มีความสอดคล้องกัน ส่วนการปฏิบัติหน้าที่ของเจ้าพนักงาน จากการศึกษาพบว่ายังขาดประสิทธิภาพ เนื่องจากไม่ได้รับการอบรมเกี่ยวกับกฎหมายจราจรที่เพียงพอ บางครั้งยังมิได้ปฏิบัติหน้าที่อย่างเข้มงวด ทำให้จำนวนผู้ฝ่าฝืนมีจำนวนมาก หรือแม้ว่าเจ้าพนักงานจะได้ปฏิบัติหน้าที่ในการบังคับใช้กฎหมายอย่างเข้มงวด แต่ก็ยังปรากฎข้อบกพร่อง อาทิเช่น การออกใบสั่ง ซึ่งผู้กระทำผิดไม่มารายงานตัวเพื่อชำระค่าปรับยังมีอยู่จำนวนที่สูงมากในแต่ละปี บางครั้งเจ้าพนักงานบางนายก็อาจประพฤติมิชอบโดยการรับสินน้ำใจแทนการออกใบสั่ง ถึงแม้ว่าจะได้มีกาารแบ่งเงินรางวัลในคดีจับกุมผู้กระทำความผิดกฎหมายเกี่ยวกับการจราจรแล้วก็ตาม แต่การแบ่งเงินรางวัลดังกล่าวยังไม่เป็นธรรม ดังนั้นจึงต้องมีการตรวจสอบจากผู้บังคับบัญชาอย่างจริงจรัง และต้องมีการแก้ไขมาตรการการแบ่งเงินรางวัลในคดีจับกุมผู้กระทำผิดกฎหมายเกี่ยวกับการจราจรให้เกิดความเป็นธรรม | - |
dc.description.abstractalternative | This dissertation focuses primarily at both to inquire the root causes of traffic problems and its relevant laws by mean of to make an assessment the provisions of traffic laws and their implementation by mean of the effectiveness of the enforcement of traffic laws in Thailand as well as to make suggestions toward the situation. The result getting from the research indicated that there are several laws dealing with traffic problems. Most of these laws are separately enacted and implemented (by mean of law and organization in charge). The problems raised by this is the in adequacy and out-of-date of relevant laws and regulations. It is important to note that philosophical basis and basic attitude behind these laws is the liability of violation traffic laws is not serious responsibility, we witnessed, most of traffic laws provisions merely stipulated the liability of breaking the law will be punished with a fine not exceeding certain sum of money, so this is not adequate to promote sense of respect to the law and sense of discipline to the people. With regard to the operational approach of traffic laws, findings, are, relevant laws are not properly enforced e.g. the issue of illiteracy of traffic officials of the concerned laws, lack of sense of responsibility among officials, all of these caused fail to raise the sense of obedience of the people to the law. As such lack practical value unless their content and meaning, through education and training and through monitoring, become part of the creed of every law enforcement official, traffic official is part of law enforcement system, the aim of which is to control act of violation of traffic laws, promote wellbeing of traffic life of the city as well as maintain public discipline and order on high ways, in fulfillment of the first premise of every profession, should be held to the duty of disciplining itself. Inspire of the fact that in the case of strictly execute of traffic laws, shortcoming always appear e.g. when the officials issue an order to fine the one who violate the law, not everyone have to pay subject to the order. Because of any act of corruption among traffic officers, it should be understood to encompass the commission or omission of an act in the performance of or in connection with one's duties, in response to gifts, promises or incentives demanded or accepted, or the wrongful receipt of these once the act has been committed or omitted. One reason raised from this, is non-equitable basis distribute of reward on the arresting and ordering to fine the violator. To review laws, regulations as well as administrative means of traffic law enforcement is the suggestion. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | ตำรวจจราจร | - |
dc.subject | เมือง -- การเจริญเติบโต | - |
dc.subject | กฎจราจร | - |
dc.subject | จราจร -- ไทย -- กรุงเทพฯ | - |
dc.title | การบังคับใช้กฎหมายเกี่ยวกับการจราจรในเขตกรุงเทพมหานคร | - |
dc.title.alternative | Traffic laws enforcement in Bangkok | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | นิติศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | นิติศาสตร์ | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Saroj_kh_front_p.pdf | หน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Saroj_kh_ch1_p.pdf | บทที่ 1 | 772.04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Saroj_kh_ch2_p.pdf | บทที่ 2 | 1.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Saroj_kh_ch3_p.pdf | บทที่ 3 | 3.22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Saroj_kh_ch4_p.pdf | บทที่ 4 | 2.79 MB | Adobe PDF | View/Open |
Saroj_kh_ch5_p.pdf | บทที่ 5 | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open |
Saroj_kh_back_p.pdf | รายการอ้างอิง และภาคผนวก | 749.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.