Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73841
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorพฤทธิสาณ ชุมพล, ม.ร.ว-
dc.contributor.authorนิลุบล โสวรรณะ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2021-06-16T03:08:08Z-
dc.date.available2021-06-16T03:08:08Z-
dc.date.issued2534-
dc.identifier.isbn9745794325-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73841-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ร.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534-
dc.description.abstractงานวิจัยฉบับนี้ มุ่งศึกษาวิเคราะห์ กระบวนการกำหนดนโยบายในระบบการเมืองไทย กระบวนการเสนอร่างพระราชบัญญัติแก้ไขเพิ่มเติมพระราชบัญญัติการปฏิรูปที่ดินเพื่อเกษตรกรรม พ.ศ. 2518 ในช่วง ปี พ.ศ. 2529-2532 เป็นการศึกษาบทบาทและการใช้อำนาจและอิทธิพลของกลุ่มผู้เสนอและกลุ่มผู้คัดค้านร่างพระราชบัญญัติ ผลการศึกษาพบว่า ท่ามกลางความขัดแย้งทางการเมืองภายในและระหว่างพรรคการเมืองร่วมรัฐบาล กลุ่มผู้เสนอสามารถใช้อำนาจและอิทธิพลของกลุ่มตนได้มากกว่ากลุ่มผู้คัดค้าน โดยมีปัจจัยเกื้อหนุน 3 ปัจจัยที่เชื่อมโยงกัน คือ 1.การที่สำนักงานการปฏิรูปที่ดินเพื่อเกษตรกรรม ซึ่งเป็นหน่วยราชการที่สนับสนุนการแก้ไขร่างพระ ราชบัญญัติอย่างจริงจัง 2.การที่รัฐบาลสามารถควบคุมเสียงข้างมากในสภาผู้แทนราษฎร แม้จะมีความขัดแย้งทางการเมือง ในพรรคการเมืองร่วมรัฐบาล 3.การรู้จักใช้จังหวะเวลาที่เหมาะสมในการนำเสนอร่างพระราชบัญญัติ-
dc.description.abstractalternativeThis study aimed to analyze the policy making process in the Thai political system by means of a case study of the legislative process to amend the 1975 Agricultural Land Reform Act, a process which spanned 1986-1989. Emphasis was placed on the roles and influences of the proposers and opposers of the amendment fill. The study found that, in the midst of political changes within and between the political Parties in the coalition governments, the proposers were able to successfully use their power and influence over the opposers. Three interlinkec factors were found to be important in this : 1.The fact that the government agency directly responsible, namely the Agricultural Land Reform office, was fully in support of the amendment. 2.The fact that the government was able to control the MPs’ exercise of their voting rights such that the majority of them coted for the bill, eventhough there were changes in the government ranks. 3.The fact that the bill was proposed and went through the legislative process at on opportune time, namely in the early stages of the Chatichai government in 1989.-
dc.language.isoth-
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.subjectกฎหมายที่ดิน-
dc.subjectการปฏิรูปที่ดิน-
dc.subjectLand use -- Law and legislation-
dc.subjectLand reform-
dc.titleกระบวนการกำหนดนโยบายในระบบการเมือง : ศึกษากรณีการขอแก้ไขและเพิ่มเติมพระราชบัญญัติการปฎิรูปที่ดินเพื่อเกษตรกรรม พ.ศ. 2518-
dc.title.alternativePublic Policy Making Process in the Thai Political System : a Case Study of the Process to Amend the 1975 Agriculture Land Reform Act-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameรัฐศาสตรมหาบัณฑิต-
dc.degree.levelปริญญาโท-
dc.degree.disciplineการปกครอง-
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย-
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nilubon_so_front_p.pdf968.94 kBAdobe PDFView/Open
Nilubon_so_ch1_p.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
Nilubon_so_ch2_p.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open
Nilubon_so_ch3_p.pdf2.06 MBAdobe PDFView/Open
Nilubon_so_ch4_p.pdf2.78 MBAdobe PDFView/Open
Nilubon_so_ch5_p.pdf762.36 kBAdobe PDFView/Open
Nilubon_so_back_p.pdf1.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.