Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74410
Title: การประเมินการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูของสหวิทยาลัยรัตนโกสินทร์
Other Titles: Evaluation of professional experiences of the Ratanakosin United College
Authors: สุทธิวรรณ เอี่ยมสำอางค์
Advisors: ปทีป เมธาคุณวุฒิ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Pateep.M@Chula.ac.th
Subjects: สหวิทยาลัยรัตนโกสินทร์ -- อาจารย์
ครู -- การฝึกอบรม
Ratanakosin United Colleges -- Teachers
Teachers -- Training of
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษากระบวนการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูประเมินสมรรกภาพทางด้านความรู้ ด้านคุณลักษณะ และด้านเทคนิควิธีของนักศึกษา และเสนอแนะแนวทางในจัดฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูของวิทยาลัยครู ผลการวิจัยมีดังนี้ สหวิทยาลัยรัตนโกสินทร์จัดการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูเต็มเวลาโดยให้นักศึกษาได้ปฏิบัติงานในสถานการณ์จริงต่อเนื่องกันตลอดหลักสูตรซึ่งได้คาเนินการในหลักการเดียวกัน ตั้งแต่ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2529 นักศึกษาระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 4 ปีการศึกษา 2532 ซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่างประชากรเรียนในโปรแกรมวิชาต่าง ๆ 13 โปรแกรมวิชา มีความรู้ในเนื้อหาวิชาในระดับดี 1 โปรแกรมวิชา คือ นักศึกษาวิชาเอกศิลปศึกษา นอกจากนั้นอยู่ในระดับค่อนข้างดีและปานกลาง จากการประเมินผลการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูของนักศึกษาชั้นปีที่ 4 อาจารย์นิเทศก์ประเมินสมรรถภาพด้านคุณลักษณะของนักศึกษาในระดับปานกลาง ส่วนอาจารย์พี่เลี้ยงประเมินในระดับมากสำหรับด้านเทคนิควิธี ทั้งอาจารย์นิเทศก์และอาจารย์พี่เลี้ยงประเมินนักศึกษาในระดับปานกลางและจากการสำรวจคุณลักษณะของนักศึกษายืนยันข้อค้นพบว่าอาจารย์นิเทศก์และอาจารย์พี่เลี้ยงประเมินนักศึกษาในระดับมาก 3 ด้าน คือ ด้านคุณธรรมและความประพฤติด้านบุคลิกภาพ และด้านมนุษยสัมพันธ์ ส่วนนักศึกษาประเมินตนเองในระดับมากทุกด้าน ปัญหาในการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูในชั้นปีที่ 4 ได้แก่ การประเมินผลแบบผ่าน-ไม่ผ่านและนักศึกษาไม่มีความแม่นยำในเนื้อหาวิชาที่สอน
Other Abstract: The purposes of this research were to study the process of professional experiences, to evaluate the students' competencies in knowledge; characteristics; and teaching techniques. The findings revealed that Ratanakosin United College implemented a completed pattern of the professional experiences stated as the regulation in 1986. Student teachers practiced in classroom situation throughout their 4 years of professional experiences. The knowledge competencies of the fourth-year students of the academic year 1989, who studied in 13 programs showed that their grade point average was good in a group of art-major while another 12 program majors moderate. According to students' teaching evaluation records, the college supervisors rated their characteristics at fair level but the co-operating teachers rated them at high level. However, both of them rated the students at fair level for teaching technique competencies. To confirm with these results, the survey findings with tese groups showed that the college supervisors and co-operating teachers rated the students at high level in characteristics such as moral, behaviors, personality, and human relationship: and at fair level in responsibility, teaching. technique, and knowledge. The evaluation of student professional experinences as pass/fail and students’ incompetency in knowledge were major problems.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: อุดมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74410
ISBN: 9745782904
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sutthiwan_ai_front_p.pdf1.07 MBAdobe PDFView/Open
Sutthiwan_ai_ch1_p.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Sutthiwan_ai_ch2_p.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open
Sutthiwan_ai_ch3_p.pdf953.64 kBAdobe PDFView/Open
Sutthiwan_ai_ch4_p.pdf4.77 MBAdobe PDFView/Open
Sutthiwan_ai_ch5_p.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open
Sutthiwan_ai_back_p.pdf2.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.