Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74972
Title: การวิเคราะห์ตัวแปรที่สัมพันธ์กับขวัญในการปฏิบัติงานของครูมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: An analysis of variables related to the morale of secondary school teachers under the jurisdiction of the General Education Department in Bangkok metropolis
Authors: รุจิรา แก้วเจริญไพศาล
Advisors: ดิเรก ศรีสุโข
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Derek.s@chula.ac.th
Subjects: ขวัญในการทำงาน
ครูมัธยมศึกษา -- ไทย -- กรุงเทพฯ
การบริหารงานบุคคล
Employee morale
High school teachers -- Thailand -- Bangkok
Personnel management
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้วัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและค้นหารูปแบบความสัมพันธ์เชิงสาเหตุ (Causal Model) ต่อขวัญในการปฏิบัติงานของครูมัธยมศึกษาสังกัดกรมสามัญศึกษาในกรุงเทพมหานครจากตัวแปร 9 กลุ่มประกอบด้วยตัวแปรสภาพแวดล้อมภายนอกโรงเรียนลักษณะทั่วไปของโรงเรียน สถานภาพส่วนตัวของครูลักษณะของงานที่ครูรับผิดชอบ บุคลิกภาพของผู้บริหารโรงเรียนมนุษย์สัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน ความพอใจ ในนักเรียน สภาพการปฏิบัติงาน และทัศนคติของครู โดยตัวแปรเหล่านี้จำแนกเป็นตัวแปรย่อย 39 ตัวแปรเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลตามตัวแปรดังกล่าว ประกอบด้วยแบบสอบถามจำนวน 9 ฉบับ โดยรวบรวมข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างครูมัธยมศึกษาสังกัดกรมสามัญศึกษา ในกรุงเทพมหานคร จำนวน 1,290 คนวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์เส้นทาง (Path Analysis) ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ตัวแปรที่ใช้ในการวิเคราะห์ความสัมพันธ์เชิงสาเหตุทั้งหมด 9 กลุ่ม สามารถรวมกันอธิบายขวัญในการปฏิบัติงานได้ประมาณร้อยละ 68 และตัวแปรที่ส่งผลทางตรง และส่งผลทางอ้อมต่อขวัญในการปฏิบัติงานจำนวน 25 ตัวแปร 2. ตัวแปรที่มีปริมาณผลรวมของผลทางตรงและทางอ้อมต่อขวัญในการปฏิบัติงานอยู่ในระดับสูงเรียงลำดับตามความมากน้อย ได้ดังนี้ คือ นโยบายและการบริหาร บุคลิกภาพของผู้บริหารด้านความรับผิดชอบ บุคลิกภาพของผู้บริหารด้านการมีอำนาจอิทธิพล มนุษย์สัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงาน ทัศนคติต่อเพื่อนร่วมงาน และโอกาสความก้าวหน้า โดยตัวแปรทั้ง 6 ตัวนี้ ส่งผลเชิงนิมานต่อขวัญในการปฏิบัติงาน
Other Abstract: The purpose of this research was to study the pattern of the causal model between the morale of secondary school teachers with nine sets of variables: out of school environment, school condition, teacher. status, intrinsic aspects of the job, school administrator's personality, teacher relationship with colleague, student satisfaction, working endings, and teacher's attitudes. They consist of thirty-nine variables. Data were collected by nine sets of questionnaires from the sample of 1,290 secondary school teachers under the jurisdiction of the general education department in Bangkok metropolis. The data were anlyzed through the method of path analysis The major findings were as follows: 1. Twenty-five variables, showing significant direct and indirect effect, can account for the variance of secondary school teacher's morale about 68 percents. 2. The variables that have major causal effect to the secondary school teacher's morale can be listed in order as follows: school policy and administration, school administrator's responsibility, school administrator's ascendancy, teacher relationship with colleague, teacher's attitudes toward colleague, and possibility of professional. progress. The variables, mentioned above, have shown positive causal effect to the secondary school teacher's morale.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: สถิติการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74972
ISBN: 9745688622
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rujira_ka_front_p.pdf942.93 kBAdobe PDFView/Open
Rujira_ka_ch1_p.pdf2.21 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_ka_ch2_p.pdf2.73 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_ka_ch3_p.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_ka_ch4_p.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_ka_ch5_p.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_ka_back_p.pdf3.94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.