Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64611
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างการตั้งเป้าหมายการเรียน การเรียนอย่างมีความสุข กับทัศนคติต่อวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล วิทยาลัยพยาบาล สังกัดกระทรวงสาธารณสุข
Other Titles: Relationships between learning goal, happiness in learning and attitude toward nursing profession of nursing students in nursing collges under the jurisdiction of Ministry of Public Health
Authors: ภัทรียา มาลาทอง, 2519-
Advisors: สุชาดา รัชชุกูล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะพยาบาลศาสตร์
Advisor's Email: Suchada.Ra@chula.ac.th
Subjects: การพยาบาล -- การศึกษาและการสอน
นักศึกษาพยาบาล -- ทัศนคติ
การเรียนรู้ (จิตวิทยา)
เป้าหมาย (จิตวิทยา)
Nursing -- Study and teaching
Nursing students -- Attitude (Psychology)
Learning, Psychology of
Goal (Psychology)
Issue Date: 2545
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติต่อวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล และหาความสัมพันธ์ระหว่างการตั้งเป้าหมายการเรียน การเรียนอย่างมีความสุข กับทัศนคติต่อวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาลวิทยาลัยพยาบาล สังกัดกระทรวงสาธารณสุข กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาพยาบาลจำนวน 382 คน ได้จากการสุ่มตัวอย่างแบนหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบกัดทัศนคติต่อวิชาชีพการพยาบาล แบบสอบถามการตั้งเป้าหมายการเรียน และแบบวัดการเรียนอย่างมีความสุข ซึ่งตรวจสอบความตรงตามเนื้อหาโดยผู้ทรงคุณวุฒิ มีค่าความเที่ยงเท่ากับ .86, .85 และ .87 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูล โดยหาค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. ทัศนคติต่อวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาลอยู่ในระดับดี (X_ = 3.75) 2. การตั้งเป้าหมายการเรียนของนักศึกษาพยาบาลอยู่ในระดับสูง (X_ = 3.63) 3. การเรียนอย่างมีความสุขของนักศึกษาพยาบาลอยู่ในระดับสูง (X_ = 3.80) 4. การตั้งเป้าหมายการเรียนมีความสัมพันธ์ทางบวก กับทัศนคติต่อวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล (r =.17)อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 5. การเรียนอย่างมีความสุขมีความสัมพันธ์ทางบวก กับทัศนคติต่อวิชาชีพการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล (r =.55) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to study the attitude toward nursing profession of nursing students and to determine the relationships between learning goal , happiness in learning and attitude toward nursing profession of nursing students. Subjects consisted of 382 nursing students selected by multi-stage sampling technique. Research instruments were attitude toward nursing profession 1 learning goal and happiness in learning questionares which were tested for content validity by panel of experts. Alpha cronbach's coefficient reliability were .86, .85 and .87 respectively . Data were analyzed by percentage, mean , standard deviation and Pearson product moment correlation coefficient. The major findings were as follows : 1. Attitude toward nursing profession of nursing students was at the good level. (X_ = 3.75) 2. Learning goal of nursing students was at the high level. (X_ = 3.63) 3. Happiness in learning of nursing students was at the high level. (X_ =3.80) 4. There was positive significant relationship between learning goal and attitude toward nursing profession of nursing students (r = .17) at the .05 level. 5. There was positive significant relationship between happiness in learning and attitude toward nursing profession of nursing students (r = .55) at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/64611
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2002.686
ISBN: 9741728743
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2002.686
Type: Thesis
Appears in Collections:Nurse - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pattareeya_ma_front_P.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ812.33 kBAdobe PDFView/Open
Pattareeya_ma_ch1_p.pdfบทที่ 1850.12 kBAdobe PDFView/Open
Pattareeya_ma_ch2_p.pdfบทที่ 21.56 MBAdobe PDFView/Open
Pattareeya_ma_ch3_p.pdfบทที่ 3855.69 kBAdobe PDFView/Open
Pattareeya_ma_ch4_p.pdfบทที่ 4987.3 kBAdobe PDFView/Open
Pattareeya_ma_ch5_p.pdfบทที่ 5782.05 kBAdobe PDFView/Open
Pattareeya_ma_back_p.pdfรายการอ้างอิง และภาคผนวก1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.