Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77752
Title: การกำหนดกลยุทธ์ระดับธุรกิจ สำหรับการผลิตบรรจุภัณฑ์พลาสติก
Other Titles: Formulation of business strategy for manufacturing of plastics packaging
Authors: สุภาวดี กันสุทธิ
Advisors: บุญวา ธรรมพิทักษ์กุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Subjects: พลาสติกในการบรรจุหีบห่อ
การวางแผนเชิงกลยุทธ์
Plastics in packaging
Strategic planning
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้ มีจุดมุ่งหมายเพื่อวิเคราะห์สภาวะแวดล้อมภายนอก วิเคราะห์สภาวะแวดล้อมภายในขององค์กร และกำหนดกลยุทธ์ระดับธุรกิจที่เหมาะสมสำหรับการผลิตบรรจุภัณฑ์พลาสติก โดยองค์กรที่เป็นกรณีศึกษาเป็นโรงงานผลิตบรรจุภัณฑ์พลาสติก ตั้งอยู่ที่จังหวัดสมุทรปราการ ขั้นตอนการวิจัยนี้ทำโดย 1. ศึกษาและรวบรวมข้อมูลจากองค์กรที่ศึกษา ลูกค้าและแหล่งข้อมูลภายนอก 2. วิเคราะห์สภาวะแวดล้อมภายนอก และวิเคราะห์สภาวะแวดล้อมภายในองค์กรโดยใช้ หลักการของการวางแผนกลยุทธ์ 3. ใช้กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์เป็นเครื่องมือในการตัดสินใจเลือกกลยุทธ์ที่เหมาะสม โดยกรรมการผู้จัดการ ผู้จัดการฝ่ายโรงงาน และผู้จัดการฝ่ายการตลาดของ องค์กรที่วิจัยเป็นผู้ตัดสินใจ ปัจจัยหลักที่ใช้ในการพิจารณาเลือกกลยุทธ์ที่เหมาะสม ได้แก่ 1. เป้าหมาย 2. จุดแข็ง 3. จุดอ่อน 4. โอกาส 5.อุปสรรค และ 6.ปัจจัยแห่งความสำเร็จ สำหรับกลยุทธ์ทั่วไปที่ใช้ในการแข่งขันที่นำมาประยุกต์ใช้เป็นทางเลือก ได้แก่ 1. Overall Low-Cost Provider Strategy 2. Broad Differentiation Strategy 3. Best-Cost Provider Strategy 4. Focused Low-Cost Strategy 5. Focused Differentiation Strategy ผลการวิจัย พบว่า ผู้ตัดสินใจได้ให้น้ำหนักความสำคัญกับเป้าหมายเป็นอันดับหนึ่ง และเลือกกลยุทธ์ Broad Differentiation Strategy เป็นกลยุทธ์ที่เหมาะสมมากที่สุด สำหรับบริษัทนี้
Other Abstract: The aim of this thesis is to analyse the external environment and the internal environment and to formulate the business strategy for manufacturing of plastics packaging. The company in the study is a plastics packaging factory located in Samutprakarn. The research methodology consists of: 1. Studying and collecting the information from the company, customers and outside information sources 2. Analysing the external environment and the internal environment by using the Strategic Planning 3. Using the Analytic Hierarchy Process as a decision making tool for determining the best strategy by Managing Director, Factory Manager and Marketing Manager. The criteria for determining the best strategy consist of : 1. Objectives 2. Strengths 3. Weaknesses 4. Opportunities 5. Threats and 6. Key Success Factors. The generic competitive strategies consist of: 1. Overall Low-Cost Provider Strategy 2. Broad Differentiation Strategy 3. Best-Cost Provider Strategy 4. Focused Low-Cost Strategy 5. Focused Differentiation Strategy The results indicate that the most important criterion for determining the best strategy is objectives and the best strategy for this company is Broad Differentiation Strategy.
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77752
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2005.1932
ISSN: 9741758391
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2005.1932
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suphawadee_kh_front_p.pdfหน้าปกและบทคัดย่อ1.07 MBAdobe PDFView/Open
Suphawadee_kh_ch1_p.pdfบทที่ 11.09 MBAdobe PDFView/Open
Suphawadee_kh_ch2_p.pdfบทที่ 22.15 MBAdobe PDFView/Open
Suphawadee_kh_ch3_p.pdfบทที่ 32.17 MBAdobe PDFView/Open
Suphawadee_kh_ch4_p.pdfบทที่ 42.78 MBAdobe PDFView/Open
Suphawadee_kh_ch5_p.pdfบทที่ 5757.4 kBAdobe PDFView/Open
Suphawadee_kh_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก2.86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.