Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10343
Title: การสื่อสารเพื่อแสวงหาข่าวสารเกี่ยวกับงานของผู้ตกงาน จากบริษัทเงินทุนหลักทรัพย์ เนื่องจากภาวะเศรษฐกิจตกต่ำ ปี 2540
Other Titles: Job information acquisition of the laid-off employees from finance & securities companys during economic recession B.E. 2540
Authors: ศิราธร รุ่งฉาย
Advisors: ศิริชัย ศิริกายะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Sirichai.S@chula.ac.th
Subjects: การหางาน
การสื่อสาร
การเปิดรับข่าวสาร
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะและรูปแบบการสื่อสารที่ผู้ตกงานจากบริษัทเงินทุนหลักทรัพย์ใช้ในการหางาน และเพื่อทราบถึงปัจจัยที่เป็นตัวประกอบในการได้งานทำ โดยศึกษาข้อมูลจากผู้ให้ข้อมูลหลักที่ตกงานจากบริษัทเงินทุนหลักทรัพย์ จำนวน 71 คน แบ่งเป็นกลุ่มตามระยะเวลาในการได้งาน ผลการวิจัยพบว่า 1. รูปแบบการสื่อสารในการหางานของผู้ตกงานจากบริษัทเงินทุนหลักทรัพย์จะมีทั้งการใช้สื่อบุคคล สื่อมวลชนสื่อโทรคมนาคม และสื่อเฉพาะกิจ โดยให้ความสำคัญกับสื่อมวลชนโดยเฉพาะประกาศรับสมัครงานในหนังสือพิมพ์ และสื่อบุคคลมากกว่า 2. แหล่งข่าวสารที่สำคัญในการได้งานของผู้ตกงานจากบริษัทเงินทุนหลักทรัพย์คือสื่อบุคคล โดยเฉพาะในกลุ่มผู้ที่ได้งานภายในระยะเวลา 1 เดือน 3. รูปแบบการสื่อสารของผู้ตกงานจากบริษัทเงินทุนหลักทรัพย์ที่ได้งานจากสื่อบุคคล จะมีทั้งระดับความสัมพันธ์แบบผิวเผินและระดับความสัมพันธ์แบบสนิทสนม ส่วนใหญ่พบว่าเป็นระดับความสัมพันธ์แบบผิวเผินมากกว่า 4. ลักษณะขั้นตอนการถ่ายทอดข่าวสารเรื่องงานจากสื่อบุคคลจะมีขั้นตอนการถ่ายทอดที่สั้นประมาณ 1-2 ทอด 5. ปัจจัยที่มีผลต่อการได้งานนอกเหนือจากปัจจัยทางการสื่อสารได้แก่ ประสบการณ์การทำงานที่ตรงกับสายงาน วุฒิการศึกษา สถาบันทางศึกษา ความมีชื่อเสียงขององค์กรที่เคยผ่านงาน ความสามารถพิเศษ และบุคลิกลักษณะของบุคคล
Other Abstract: The objective of this qualitative research was to study information acquisition behavior of the laid-off employees from finance & securities companys in the situation inwhich economic recession and to understand the factors to promote in getting a job. Data were collected by depth interview from 71 laid-off employees, grouped according to period of their getting a job. Results are as follows: 1. The laid-off employees acquired the information about media-related jobs from mass media, interpersonal communication, telecommunication and the specific media sources, however they pay attention to mass media, especially classified advertisments, and interpersonal communication. 2. Most of them got jobs from interpersonal source, especially the group who got a job within one month. 3. Both weak tie and strong tie levels of interpersonal communication were found in their getting a job through interpersonal source, however weak tie were found more ofen. 4. The study found that information flows of job through interpersonal communication have shotly information chains about 1-2 chains. 5. Experience in field, education, educated institution, previous employed from the well-known company, skill and personality were the factors to promote one's getting a job.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/10343
ISBN: 9745221586
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sirathom_Ru_front.pdf942.57 kBAdobe PDFView/Open
Sirathom_Ru_ch1.pdf890.42 kBAdobe PDFView/Open
Sirathom_Ru_ch2.pdf822.82 kBAdobe PDFView/Open
Sirathom_Ru_ch3.pdf969.53 kBAdobe PDFView/Open
Sirathom_Ru_ch4.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
Sirathom_Ru_ch5.pdf757.34 kBAdobe PDFView/Open
Sirathom_Ru_ch6.pdf696.52 kBAdobe PDFView/Open
Sirathom_Ru_back.pdf790.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.