Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22640
Title: พัฒนาการของความเข้าใจคำราชาศัพท์ของนักเรียนระดับประถมศึกษา ในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Development of the understanding in court language of elemenatary school students in Bangkok metropolis
Authors: อังคณา ศุภการ
Advisors: ชุมพร ยงกิตติกุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2518
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การการวิจัยมีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาพัฒนาการของความเข้าใจคำราชาศัพท์ของนักเรียนระดับประถมศึกษาในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักเรียนชาย-หญิงระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 ถึงชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จากโรงเรียนประถมศึกษา 5 แห่งในเขตธนบุรี โดยสุ่มกลุ่มตัวอย่างออกมาระดับชั้นละ 50 คน แบ่งกลุ่มตัวอย่างเป็น 7 กลุ่มตามระดับชั้นเรียน จำนวนรวมทั้งสิ้น 350 คน โดยมีสมมติฐานของการวิจัยว่าพัฒนาการของความเข้าใจคำราชาศัพท์ของนักเรียนระดับประถมศึกษาจะเพิ่มชั้นตามระดับชั้นเรียน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบทดสอบความเข้าใจคำราชาศัพท์ที่สร้างขึ้นโดยใช้คำในภาษาธรรมดาเป็นคำเร้าให้นักเรียนหาคำราชาศัพท์มาเป็นคำตอบสนอง การวิเคราะห์ข้อมูลใช้วิธีวิเคราะห์ความแปรปรวนชั้นเดียว การทดสอบความแตกต่างรายคู่ตามวิธีของนิวส์แมน-คูลส์ และทดสอบแนวโน้มของลักษณะพัฒนาการผลการวิจัยพบว่าพัฒนาการของความเข้าใจคำราชศัพท์ของนักเรียนระดับประถมศึกษาในกรุงเพทมหานครเพิ่มขึ้นตามระดับชั้นเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และพบว่าลักษณะของการพัฒนาการของความเข้าใจคำราชาศัพท์ดังกล่าวมีแนวโน้มเพิ่มขึ้นเป็นเส้นตรง ฉะนั้นระดับชั้นเรียนเป็นตัวแปรสำคัญต่อพัฒนาการของความเข้าใจคำราชาศัพท์ของนักเรียนระดับประถมศึกษาในกรุงเทพมหานคร
Other Abstract: The purpose of this study was to investigate the development of the understanding in Court Language of elementary school students in Bangkok Metropolis. The subjects were studying in prothomsuksa 1 to 7 of five elementary schools in Thonburee District. The subjects were divided into seven groups according to their grade levels. A list of one hundred and eighty basic vocabularies typed as stimulus words was given to each of 350 students. The students were asked to give Court language as response words. The dependent variable was the correct response words given by students in each grade level. Analysis of Variance the Newman Keuls comparison procedure and trend analysis were performed on the data. The result was the grade level was found to be one of the important variable in the development of the understanding in Court Language of elementary school students in Bangkok Metropolis. In statistical terms, such improvement was found significant at .01 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2518
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยาการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/22640
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
angkana_su_front.pdf350.27 kBAdobe PDFView/Open
angkana_su_ch1.pdf978.21 kBAdobe PDFView/Open
angkana_su_ch2.pdf334.88 kBAdobe PDFView/Open
angkana_su_ch3.pdf557.42 kBAdobe PDFView/Open
angkana_su_ch4.pdf404.45 kBAdobe PDFView/Open
angkana_su_ch5.pdf312.04 kBAdobe PDFView/Open
angkana_su_back.pdf396.41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.