Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30001
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวไลรัตน์ บุญสวัสดิ์
dc.contributor.authorไพศาล เทียมเวช
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2013-03-18T10:19:24Z
dc.date.available2013-03-18T10:19:24Z
dc.date.issued2534
dc.identifier.isbn9745789003
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30001
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาการดำเนินงานและปัญหาการดำเนินงาน เกี่ยวกับการนิเทศภายในโรงเรียนตามแนวทางการเร่งรัดคุณภาพการประถมศึกษาของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัด สำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถามจำนวน 259 ฉบับ ไปยังผู้บริหาร โรงเรียน ผู้ช่วยผู้บริหารโรงเรียนฝ่ายวิชาการ และหัวหน้ากลุ่มประสบการณ์ ได้รับคืนฉบับที่สมบูรณ์ จำนวน 243 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 93.82 นำมาวิเคราะห์ข้อมูลโดยหาความถี่และค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า โรงเรียนได้ดำเนินงาน เกี่ยวกับการนิเทศ โดยมีผู้ช่วยผู้บริหารโรงเรียนฝ่ายวิชาการ หัวหน้ากลุ่ม ประสบการณ์ ผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าสายชั้น และครูทุกคน ศึกษาปัญหาที่พบจากการปฏิบัติงานของครู เพื่อกำหนด เป็นความต้องการจำเป็นที่เป็นไปได้ และ เขียนโครงการสนองนโยบายของโรงเรียน มีการสร้างสื่อเครื่องมือ และพัฒนาการนิเทศ และเตรียมปัจจัยด้านบุคลากรงบประมาณวัสดุอุปกรณ์ ก่อนลงมือปฏิบัติงานตามโครงการ พร้อมทั้งประเมินผลโครงการ โดยพิจารณาคุณภาพและปริมาณงานที่ปรากฏ มีการรายงานผลการปฏิบัติงาน เป็นลายลักษณ์อักษรต่อผู้บริหารโรงเรียน เมื่อสิ้นสุดโครงการ ปัญหาการดำเนินงานได้แก่ บุคลากรขาดความรู้ และทักษะในการวางแผนขาดความร่วมมือจาก บุคลากรที่เกี่ยวข้อง งบประมาณที่จัดสรรมีไม่เพียงพอ ไม่มีเวลาในการออกปฏิบัติการนิเทศ เพราะมีงาน ประจำมาก ขาดการควบคุม กำกับการปฏิบัติงาน บุคลากรขาดความรู้ และทักษะในการประเมินไม่นำผลการประเมินไปใช้ประกอบการปฏิบัติงาน
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this research were to study the operation and problems of the supervision according to the Quality Improvement of Primary Education Guideline in elementary schools under the Jurisdiction of the office of Bangkok Primary Education. Two hundred and fifty-nine questionnaires were sent to administrators, academic assistant administrators and chief of areas of learning experiences. Two hundred and forty-three, completed questionnaires counted 93.82 percent, were returned and analyzed in terms of frequency and percentage. Research findings indicated as follows: Regarding the operation of schools, which was organized by academic assistant administrators, chief of areas of learning experiences, administrators, head of the classes and teachers, the finding revealed that needs assessment which applicable were identified through teachers' performance. Projects were developed according to policy of school and construction and utilization of media, instrument and supervisory development and personnel, budget and materials were assigned prior to project operation. Evaluation criterias were both the quality and the quantity of works at the end of project. A written report to school administrators at the end of project. Problems found were teachers lack of knowledge and skills in planning, lack of cooperation among personnel assigned, insufficient budget, insufficient time for the operations due to high teaching load, lack of control the operations, lack of knowledge and skills regarding evaluation among personnel assigned, and the evaluation results were not applied for work improvement.
dc.format.extent4635058 bytes
dc.format.extent5236921 bytes
dc.format.extent12445421 bytes
dc.format.extent2045127 bytes
dc.format.extent31028145 bytes
dc.format.extent13653557 bytes
dc.format.extent18685003 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleการศึกษาการดำเนินงานเกี่ยวกับการนิเทศภายในโรงเรียน ตามแนวทางการเร่งรัดคุณภาพการประถมศึกษา ของโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษากรุงเทพมหานครen
dc.title.alternativeA study of the operation of supervision according to the quality improvement of primary education guideline in elementary schools under the jurisdiction of the office of Bangkok primary educationen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Phaisal_te_front.pdf4.53 MBAdobe PDFView/Open
Phaisal_te_ch1.pdf5.11 MBAdobe PDFView/Open
Phaisal_te_ch2.pdf12.15 MBAdobe PDFView/Open
Phaisal_te_ch3.pdf2 MBAdobe PDFView/Open
Phaisal_te_ch4.pdf30.3 MBAdobe PDFView/Open
Phaisal_te_ch5.pdf13.33 MBAdobe PDFView/Open
Phaisal_te_back.pdf18.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.