Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68837
Title: ผลการสอนโดยใช้สถานการณ์จำลองต่อความพร้อมในการเรียนรู้ด้วยตนเองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาล
Other Titles: Effects of teaching by using simulation on learning achievement and self-directed learning readiness of nursing students
Authors: ทิพพา เดียวประเสริฐ
Advisors: วีณา จีระแพทย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Veena.J@Chula.ac.th
Subjects: การเรียนรู้ด้วยการนำตนเอง
ความพร้อมทางการเรียน
ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน
นักศึกษาพยาบาล
สถานการณ์จำลอง (การสอน)
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยกึ่งทดลองครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความพร้อมในการเรียนด้วยตนเองและ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่เรียนโดยใช้สถานการณ์จำลองและกลุ่มที่เรียนโดยวิธีสอนปกติ เปรียบเทียบความพร้อมในการเรียนด้วยตนเองและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่เรียนโดยใช้สถานการณ์จำลองและกลุ่มที่เรียนโดยวิธีสอนปกติและเปรียบเทียบความพร้อมในการเรียนด้วยตนเองของนักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่เรียนโดยใช้สถานการณ์จำลองระหว่างก่อนการสอนและหลังการสอน กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาลปี 2 คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยรังสิต จำนวน 46 คน จัดเข้ากลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 23 คน ด้วยวิธีการสุ่มแบบจับคู่ เครึ่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แผนการสอนโดยใช้ สถานการณ์จำลองที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น แบบสอบความรู้วิชาการพยาบาลมารดาและเด็ก และแบบวัดความพร้อมในการเรียนด้วยตนเองของนักศึกษาพยาบาล มีค่าความเที่ยง .95 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยค่าเฉลี่ยส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และสถิติทดสอบที (t-test) ผลการวิวัยพบว่า 1. นักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่เรียนโดยใช้สถานการณ์จำลอง มีความพร้อมในการเรียนด้วยตนเองหลังการสอนสูงกว่าก่อนการสอน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ค่าพี .05 2. ความพร้อมในการเรียนด้วยตนเองของนักศึกษากลุ่มที่เรียน โดยใช้สถานการณ์จำลอง หลังการสอนสูงกว่ากลุ่มที่เรียนโดยวิธีสอนปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ค่าพี .05 3. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่เรียนโดยใช้สถานการณ์จำลอง กับกลุ่มที่เรียนโดยวิธีสอนปกติไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
Other Abstract: The purposes of this quasi-experimental research were 1) to study the learning achievement and self-directed learning readiness of nursing students who learned by using simulation and by traditional method, 2) to compare the pre and post scores of learning achievement and self-directed learning readiness in the experimental group and 3) to compare the self-directed learning readiness of the experimental group to the control group. Forty-six subjects of the second year students from The Faculty of Nursing Rangsit University , divided equally into two groups, were randomly assigned to the experimental and control group. These groups were G.PA match-paired. The research instruments were the simulation lesson plans, the achievement test and the Self- Directed Learning Readiness Scale. Its reliability was .95 for discriminant power = 81. The testing scores were computed for mean, standard deviation and t-test The major findings were as follows: 1. The self-directed learning readiness scores of the experimental group after experiment were significantly higher than before experiment at a p-value of .05. 2. The self-directed learning readiness scores in the experimental group were significantly higher than those in control group at a p-value of .05. 3. The achievement test scores of the experimental group was not significantly higher than those in the control group.
Description: วิทยานิพนธ์ (พย.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/68837
ISBN: 9743322647
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tippa_di_front_p.pdf914.41 kBAdobe PDFView/Open
Tippa_di_ch1_p.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open
Tippa_di_ch2_p.pdf3.77 MBAdobe PDFView/Open
Tippa_di_ch3_p.pdf1.16 MBAdobe PDFView/Open
Tippa_di_ch4_p.pdf834.95 kBAdobe PDFView/Open
Tippa_di_ch5_p.pdf959.94 kBAdobe PDFView/Open
Tippa_di_back_p.pdf2.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.