Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74119
Title: การศึกษาการใช้การเรียนรู้แบบกลุ่มต่อความวิตกกังวลในผู้ป่วยโรควิตกกังวล โรงพยาบาลบางคล้า จังหวัดฉะเชิงเทรา
Other Titles: A study of using learning by group on anxiety of patients with generalized anxiety disorder at Bangkhla Hospital, Chachoengsao Province
Authors: บุญญลักษณ์ พิมพาทอง
Advisors: รังสิมันต์ สุนทรไชยา
Advisor's Email: Rangsiman.S@chula.ac.th
Subjects: ความวิตกกังวล
การเรียนรู้
Anxiety
Learning
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การคึกษาครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์ เพื่อเปรียบเทียบความวิตกกังวลก่อนและหลังการใช้การเรียนรู้แบบกลุ่มต่อความวิตกกังวลในผู้ป่วยโรควิตกกังวล ที่เข้าการรักษาแบบผู้ป่วยนอก โรงพยาบาลบางคล้า จังหวัดฉะเชิงเทรา กลุ่มตัวอย่างคือผู้ป่วยที่ได้รับการคัดเลือกแบบเจาะจง จำนวน 20 คน เครื่องมือที่ใช้ในการคึกษา คือ โปรแกรมการใช้การเรียนรู้แบบกลุ่ม และได้ตรวจสอบความตรงของเนื้อหา โดยผู้ทรงคุณวุฒิ จำนวน 3 ท่าน เครื่องมีอที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบวัดความวิตกกังวล (The State-Trait Anxiety Inventory) ของ Spielberger (1967) ซึ่งมีค่าความเที่ยงระดับ .90 และเครื่องมือกำกับการคึกษาเป็นแบบประเมินความคิดอัตโนมัติด้านลบ ซึ่งมีค่าความเที่ยงเท่ากับ .84 การวิเคราะห์ข้อมูลใช้สถิติแบบบรรยาย และ paired t-test ผลการคึกษาที่สำคัญพอสรุปได้ดังนี้ ระดับความวิตกกังวลของผู้ป่วยโรควิตกกังวลภายหลังการใช้การเรียนรู้แบบกลุ่มลดลง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this study was to compare the mean of anxiety level before and after using learning by group of patients with generalized anxiety disorder at the outpatient department of Bangkhla Hospital. A purposive sampling of 20 patients with generalized anxiety disorder was participated. The study instrument was the program of group learning on anxiety. This program was validated by 3 experts. The state-trait anxiety inventory and the automatic thought questionnaire were used for data collection. The Cronbach's Alpha coefficient reliability of these questionnaires were .90 and .84. Data were analyzed by using descriptive statistics and paired t-test. The result of this study was as follow: The mean of anxiety level of patients with generalized anxiety disorder after the utilization of the group learning was significantly lower than that of whom before the intervention at the .05 level.
Description: สารนิพนธ์ (พย.ม) -- จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548
Degree Name: พยาบาลศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การพยาบาลสุขภาพจิตและจิตเวช
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74119
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2005.1916
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2005.1916
Type: Independent Study
Appears in Collections:Nurse - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bunyaluk_pi_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ803.29 kBAdobe PDFView/Open
Bunyaluk_pi_ch1_p.pdfบทที่ 11.07 MBAdobe PDFView/Open
Bunyaluk_pi_ch2_p.pdfบทที่ 22.47 MBAdobe PDFView/Open
Bunyaluk_pi_ch3_p.pdfบทที่ 31.19 MBAdobe PDFView/Open
Bunyaluk_pi_ch4_p.pdfบทที่ 4701.86 kBAdobe PDFView/Open
Bunyaluk_pi_ch5_p.pdfบทที่ 51.12 MBAdobe PDFView/Open
Bunyaluk_pi_back_p.pdfรายการอ้างอิงและภาคผนวก2.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.