Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24458
Title: ปัญหาการจัดและดำเนินการโปรแกรมพลศึกษาในโรงเรียนชั้นประถมศึกษาในสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนนทบุรี
Other Titles: Problems of organizing and conducting physical education programs in elementary schools under the Nonthaburi provincial administrative organization
Authors: เกษม ช่วยพนัง
Advisors: ประพัฒน์ ลักษณพิสุทธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2524
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาการจัดและดำเนินการโปรแกรมพลศึกษาในโรงเรียนชั้นประถมศึกษา ในสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนนทบุรี โดยใช้แบบสอบถามส่งไปยังครูพลศึกษาที่มีวุฒิทางพลศึกษา และไม่มีวุฒิทางพลศึกษา ในโรงเรียนชั้นประถมศึกษาในสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนนทบุรี จำนวน 213 ชุด ได้รับแบบสอบถามคืนมา 160 ชุด คิดเป็นร้อยละ 75.12 ทำการวิเคราะห์ข้อมูลตามวิธีสถิติโดยการหาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และวิเคราะห์ความแตกต่างโดยใช้ค่าที (t-test) แล้วนำเสนอในรูปตารางและความเรียง ผลการวิจัยปรากฏว่า โรงเรียนชั้นประถมศึกษาในสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดนนทบุรี มีการจัดโปรแกรมพลศึกษาในโรงเรียนประกอบด้วย โครงการสอนพลศึกษาในโรงเรียนจัดครบทุกโรงเรียน รองลงมาได้แก่ โครงการจัดแข่งขันกีฬาระหว่างโรงเรียน โครงการจัดแข่งขันกีฬาภายในโรงเรียน โครงการจัดกิจกรรมเพื่อนันทนาการ และโครงการจัดกิจกรรมพิเศษทางพลศึกษาสำหรับนักเรียนที่ผิดปกติ ตามลำดับ สำหรับปัญหาในการจัดและดำเนินการโปรแกรมพลศึกษาในโรงเรียนที่พบมาก ได้แก่ อุปกรณ์ทางพลศึกษามีไม่เพียงพอกับจำนวนนักเรียน และมีไม่ครบทุกประเภทตามกิจกรรมที่จัด งบประมาณในการจัดและดำเนินการโปรแกรมพลศึกษามีไม่เพียงพอ ขาดหนังสือหรือเอกสารทางด้านพลศึกษาและคู่มือครูในการค้นคว้าเพิ่มเติม ขาดห้องทำงานของครูพลศึกษาที่เป็นเอกเทศ ห้องเปลี่ยนเครื่องแต่งการสำหรับนักเรียนและห้องเก็บอุปกรณ์พลศึกษา สถานที่ฝึกกิจกรรมในร่มและกลางแจ้งมีไม่เพียงพอและอยู่ในสภาพที่ไม่เหมาะสม นักเรียนไม่มีชุดฝึกพลศึกษาที่แน่นอนในการเข้าร่วมกิจกรรม และยังขาดผู้เชี่ยวชาญที่จะมาให้ความรู้และช่วยเหลือในการจัดและดำเนินการโปรแกรมพลศึกษา ส่วนความคิดเห็นของครูพลศึกษาที่มีวุฒิทางพลศึกษา และไม่มีวุฒิทางพลศึกษาเกี่ยวกับการเน้นวัตถุประสงค์และการประสบปัญหาในการจัดและดำเนินการโปรแกรมพลศึกษาในโรงเรียน ไม่มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this study was to investigate the problems of organizing and conducing physical education programs in elementary schools under the Nonthaburi Provincial Administrative Organization. Questionnaires were constructed and sent to 213 trained and non-trained physical education teachers in elementary schools under the Nonthaburi Provincial Administrative Organization. One hundred and sixty questionnaires or 75.12 percent were returned. The data were than analyzed in terms of percentages, means and standard deviations. The t-test was also employed to determine the level of significant difference. It was found that the physical education programs organized and conducted in the elementary schools under the Nonthaburi Provincial Administrative Organization, included class instructional programs, interscholastic programs, intramural programs, recreational programs and adapted physical education programs, the first programs being found in all the schools and following programs with less and less frequency. The main problems of organizing and conducting physical education programs were: insufficient equipment and budget for organizing and conducting physical education programs, lack of materials and handbooks for physical education teachers, lack of a separate office for physical education teachers, lack of dressing rooms for students and lack of equipment storage rooms, insufficient and inappropriate indoor and outdoor area, lack of student uniforms for physical education classes and the lack of experts to assist in organizing and conducting physical education programs. A comparison of the opinions of trained and non-trained physical education teachers concerning the objectives and problems of organizing and conducting physical education programs dit not show any significant difference at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2524
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: พลศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/24458
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kasem_Ch_front.pdf610 kBAdobe PDFView/Open
Kasem_Ch_ch1.pdf704.72 kBAdobe PDFView/Open
Kasem_Ch_ch2.pdf973.51 kBAdobe PDFView/Open
Kasem_Ch_ch3.pdf421.11 kBAdobe PDFView/Open
Kasem_Ch_ch4.pdf2.43 MBAdobe PDFView/Open
Kasem_Ch_ch5.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Kasem_Ch_back.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.