Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27219
Title: | การวิเคราะห์วิทยานิพนธ์ครุศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาประถมศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย พุทธศักราช 2513 ถึง 2526 |
Other Titles: | An analysis of Chulalongkorn University master of education thesis in elementary education from B.E. 2513 to B.E. 2526 |
Authors: | วีรวรรณ ยุทธนากรชัย |
Advisors: | น้อมศรี เคท |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2528 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ลักษณะทางกายภาพของวิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประถมศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ตั้งแต่ปีการศึกษา 2513 ถึง 2526 วิทยานิพนธ์ที่ใช้ในการวิเคราะห์ครั้งนี้รวมทั้งสิ้น 344 เล่ม ผู้วิจัยได้อ่านและวิเคราะห์วิทยานิพนธ์ทั้งหมด โดยใช้แบบวิเคราะห์วิทยานิพนธ์ที่สร้างขึ้นเอง และวิเคราะห์วิทยานิพนธ์ในด้านประเภทของงานวิจัย ประเภทของเนื้อเรื่องที่วิจัย ประเภทเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประชากรและ/หรือตัวอย่างประชากรที่ใช้ศึกษา สถานภาพของประชากรหรือตัวอย่างประชากร วิธีการสุ่มตัวอย่างประชากร แหล่งที่อยู่ของประชากรหรือตัวอย่างประชากร สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ลักษณะการเขียนวรรณคดีที่เกี่ยวข้อง ลักษณะการเขียนอภิปรายผลการวิจัย ลักษณะการเขียนข้อเสนอแนะแล้ววิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่และคำนวณค่าร้อยละ สรุปผลการวิจัย 1. ผู้ทำวิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประถมศึกษา ส่วนมากเป็นหญิง 2. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประถมศึกษา ส่วนมากเป็นการวิจัยเชิงบรรยาย เนื้อเรื่องที่วิจัยส่วนมากเป็นเรื่องเกี่ยวกับสื่อการเรียนการสอน และเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลส่วนมากใช้แบบทดสอบ 3. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประถมศึกษา ส่วนมากศึกษาจากตัวอย่างประชากร ประชากรหรือตัวอย่างประชากรที่ใช้ศึกษาส่วนมากเป็นนักเรียนระดับประถมศึกษา และวิทยานิพนธ์ส่วนมากใช้วิธีสุ่มตัวอย่างแบบไม่เป็นไปตามโอกาส โดยใช้การสุ่มตัวอย่างแบบเจาะจงมากที่สุด 4. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประถมศึกษา ส่วนมากศึกษากับประชากรหรือตัวอย่างประชากรที่อยู่ในกรุงเทพมหานคร และส่วนมากใช้สถิติขั้นพื้นฐานในการวิเคราะห์ข้อมูล โดยใช้ค่าเฉลี่ยมากที่สุด 5. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประถมศึกษา ส่วนมากมีลักษณะการเขียนวรรณคดีที่เกี่ยวข้องเป็นการเขียนรายงานการค้นคว้าตามลำดับเนื้อเรื่อง มีลักษณะการเขียนอภิปรายผลการวิจัย ส่วนมากเป็นการเขียนเสนอข้อค้นพบ ยกผลงานวิจัยที่ผ่านมาหรือทฤษฎีประกอบ และแสดงความคิดเห็นประกอบและมีลักษณะการเขียนข้อเสนอแนะส่วนมากเป็นการเขียนเสนอแนะในทางปฏิบัติหรือนำผลการวิจัยไปใช้ |
Other Abstract: | The purpose of this research was to analyze the characteristics of Chulalongkorn University Master of Education theses in Elementary Education from the academic years 2513 to 2526. Three hundred and forty-four mater’s theses in Elementary Education were analyzed. The instrument used in this study was the checklist form which was constructed by the researcher. The master’s theses in Elementary Education were analyzed according to types of research, types of specialized academic areas, types of research instruments, populations and/or sample, population or sample status, sample selection, population or sample location, statistics of data analysis, the style of related literature writing, the style of research discussion writing, and the style of suggestion writing. The data were analyzed by means of frequency and percentage. Results. 1. Most of the researchers who had conducted the master’s theses in Elementary Education were women. 2. Most of the master’s theses in Elementary Education were descriptive research and concerned with instructional material. The types of research instruments used were tests. 3. Most of the samples, and populations in the theses were students in primary schools. In selecting samples, most of the researchers used the purposive sampling method. Most of the population or sample location were in The Bangkok Metropolis, and the statistics used for data analysis in most of the theses was mean. 4. The related literature were presented in sequence according to the content. In writing research discussion, they presented the findings, quoted the theory of the findings in the past and rendering their own opinions in supporting the findings. Most of the style in writing suggestion was proposed advices for the reader’s application, practices or adaptation. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2528 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ประถมศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/27219 |
ISBN: | 9745646237 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Weerawan_yu_front.pdf | 2.73 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Weerawan_yu_ch1.pdf | 2.48 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Weerawan_yu_ch2.pdf | 13.79 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Weerawan_yu_ch3.pdf | 1.97 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Weerawan_yu_ch4.pdf | 5.12 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Weerawan_yu_ch5.pdf | 5.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Weerawan_yu_back.pdf | 21.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.