Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7602
Title: การใช้ประโยชน์และความพึงพอใจของพนักงานบริษัทปูนซิเมนต์ไทย จำกัด (มหาชน) จากสื่อประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร
Other Titles: Uses and gratifications among employees of the Siam Cement Public Company Limited
Authors: ธนียา โพธานันท์
Advisors: ธนวดี บุญลือ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Tanawadee.b@chula.ac.th
Subjects: บริษัทปูนซิเมนต์ไทย -- การประชาสัมพันธ์
การสื่อสารในองค์การ
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มุ่งศึกษา การใช้ประโยชน์ และความพึงพอใจของพนักงานบริษัทปูนซิเมนต์ไทยจำกัด (มหาชน) จากการเปิดรับสื่อประชาสัมพันธ์ภายในองค์กร โดยสุ่มตัวอย่างพนักงาน จำนวน 274 คน และใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูล วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่า t-test การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบ เพียร์สัน ผลการวิจัยพบว่า 1. พนักงานมีการเปิดรับสื่อประกาศมากที่สุด และมีความสนใจข่าวสารเกี่ยวกับสวัสดิการมากที่สุด 2. พนักงานมีการใช้ประโยชน์จากความทันต่อเหตุการณ์ทำให้ทราบถึงความเคลื่อนไหวในบริษัทมากที่สุด 3. พนักงานมีความพอใจในสื่อวารสารคชสัมพันธ์มากที่สุด และพอใจในเนื้อหาสาระที่เป็นประโยชน์ทำให้ได้รับความรู้มากที่สุด 4. พนักงานที่มี เพศ อายุ อายุการทำงานต่างกัน มีการเปิดรับ สื่อเพื่อการประชาสัมพันธ์ การใช้ประโยชน์และความพึงพอใจในสื่อที่ได้รับไม่แตกต่างกัน ส่วนพนักงานที่มีการศึกษาและประเภทพนักงานต่างกัน มีการเปิดรับสื่อเพื่อการประชาสัมพันธ์ การใช้ประโยชน์ และความพึงพอใจในสื่อต่างๆ แตกต่างกัน 5. การเปิดรับสื่อเพื่อการประชาสัมพันธ์ภายในมีความสัมพันธ์กับการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจในสื่อดังกล่าว
Other Abstract: This research was aimed to study the uses and gratifications of the internal media among employees of the Siam Cement Public Company Limited. Sampling of 274 employees was conducted along with the use of questionnaires of percentile, t-test value, one way ANOVA and Pearson product moment correlation coefficient. Statistical analysis were performed to yield as follows : 1. Employees are most receptive to announcements, and are most interested in employees' welfare news. 2. Employees are kept well-informed of the Company's activities by benefitting from the up-to-date status of events. 3. Employees are most satisfied with the media of internal newsletters, and their content which are of benefit and highly informed. 4. Employees of different ages, sexes and length of employment do not exhibit any significant differences in media reception, their uses and satisfaction of the messages. On the other hand, employees of different educational levels and categories exhibit differences in media reception, uses and derived satisfactions. 5. Media reception holds certain correlation with the uses and satisfaction of the media.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/7602
ISBN: 9746364561
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thaneeya_Po_front.pdf995.51 kBAdobe PDFView/Open
Thaneeya_Po_ch1.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Thaneeya_Po_ch2.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Thaneeya_Po_ch3.pdf859.22 kBAdobe PDFView/Open
Thaneeya_Po_ch4.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Thaneeya_Po_ch5.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Thaneeya_Po_back.pdf985.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.