Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69180
Title: พฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารกับความรู้ ทัศนคติและพฤติกรรมการบริโภคสินค้าไทยของสตรีวัยทำงานในเขตกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Media exposure, knowledge, attitude and Thai product consumer behaviour of working-age women in Bangkok
Authors: สุภาพร ปาละลักษณ์
Advisors: อุบลวรรณ ปิติพัฒนะโฆสิต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Ubolwan.P@chula.ac.th
Subjects: สตรี -- ไทย
พฤติกรรมข่าวสาร
สินค้าไทย
พฤติกรรมผู้บริโภค
บริโภคกรรม (เศรษฐศาสตร์)
Women -- Thailand
Information behavior
Consumer behavior
Consumption (Economics)
Issue Date: 2541
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ เป็นการวิจัยเชิงสำรวจ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารกับความรู้ ทัศนคติ และพฤติกรรมการบริโภคสินค้าไทยของสตรีวัยทำงานในเขต กรุงเทพมหานคร ตลอดจนความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรทั้ง 3 ดังกล่าว โดยศึกษาจากกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 406 คน ในเขตกรุงเทพมหานคร และใช้แบบสอบถามเป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูล การวิเคราะห์ข้อมูลใช้การแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียวและหา ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และวิเคราะห์ผลข้อมูลโดยการใช้โปรแกรม SPSSx ผลการวิจัยพบว่า 1. พฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับสินค้าไทยจากสื่อบุคคล มีความสัมพันธ์กับ ความรู้เกี่ยวกับสินค้าไทย 2. พฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับสินค้าไทยจากสื่อบุคคลมีความสัมพันธ์กับ ทัศนคติต่อลักษณะของสินค้าไทย 3. พฤติกรรมการเปิดรับข่าวสารเกี่ยวกับสินค้าไทยมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรม การบริโภคสินค้าไทย 4. ลักษณะทางประชากรของสตรีวัยทำงานที่มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการบริโภค สินค้าไทยมีเพียง 4 ตัวแปร ได้แก่ อายุ ระดับการศึกษา อาชีพ รายได้ 5. ตัวแปรที่มีอิทธิพลในการอธิบายพฤติกรรมการบริโภคสินค้าไทยเรียงตามลำดับได้แก่ รายได้ อายุ การเปิดรับข่าวสารจากนิตยสารเรื่องของใช้ในบ้าน อาชีพข้าราชการ/ พนักงานรัฐวิสาหกิจ การเปิดรับข่าวสารทางโทรทัศน์ และพนักงานขาย
Other Abstract: The purpose of this study is to examine media exposure, knowledge, attitude and consumer behaviour of Thai products and to find out the relationship among these three variables (media exposure, knowledge and attitude) and the consumer behaviour of Thai products of Thai women at working age in Bangkok. Questionnaires were used to collect data from a total of 406 samples. Frequency, percentage, mean, one-way ANOVA and Pearson product moment correlation coefficients were the statistics applied to analyze the data. SPSSx program was used for data processing. The results of the sutdy are as follows: 1. Significant correlation was found between media exposure of Thai products from personal and knowledge towards Thai products. 2. Significant correlation was found between media exposure of Thai products from personal and attitude towards Thai products. 3. Significant correlation was found between media exposure of Thai products from mass, personal and consumer behaviour of Thai products. 4. Significant differences of consumer behaviour of Thai products were found among people of different age, education levels, careers, income. 5. The important variables which could most explain toe consumer behaviour of Thai products were income, age, exposure towards household products to magazine, careers, exposure to television, and salesman.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตรพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69180
ISBN: 9743321535
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supaporn_pa_front_p.pdfหน้าปก และบทคัดย่อ878.25 kBAdobe PDFView/Open
Supaporn_pa_ch1_p.pdfบทที่ 1913.31 kBAdobe PDFView/Open
Supaporn_pa_ch2_p.pdfบทที่ 22.06 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_pa_ch3_p.pdfบทที่ 3995.01 kBAdobe PDFView/Open
Supaporn_pa_ch4_p.pdfบทที่ 42.04 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_pa_ch5_p.pdfบทที่ 51.47 MBAdobe PDFView/Open
Supaporn_pa_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก1.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.