Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74632
Title: การใช้สื่อมวลชนเพื่องานประชาสัมพันธ์ของธนาคารขนาดเล็กในประเทศไทย
Other Titles: Media uses for public relations of small banks in Thailand
Authors: รุจิรา ศิริรัตน์
Advisors: ปนัดดา ธนสกิตย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Panadda.T@Chula.ac.th
Subjects: สื่อมวลชนกับธุรกิจ -- ไทย
ธนาคารและการธนาคาร -- การประชาสัมพันธ์
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1. การใช้สื่อมวลชนเพื่องานประชาสัมพันธ์ของธนาคารขนาดเล็กในประเทศไทย 2. ปัจจัยที่มีบทบาทต่อการกำหนดใช้สื่อมวลชนเพื่องานประชาสัมพันธ์ของธนาคารขนาดเล็กในประเทศไทย แนวคิดและทฤษฎีที่ใช้ในการวิจัยคือแนวคิดเกี่ยวกับการประชาสัมพันธ์ธุรกิจ แนวคิดเกี่ยวกับการวางแผนการใช้สื่อเพื่อการประชาสัมพันธ์ และแนวคิดเกี่ยวกับการวางแผนการใช้สื่อมวลชน ผลการวิจัย มีดังนี้ธนาคารขนาดเล็กในประเทศไทยมีการจัดหน่วยงานประชาสัมพันธ์เป็นหน่วยงานอิสระขึ้นตรงกับผู้บริหารระดับสูง โดยจะทำงานทั้งด้านประชาสัมพันธ์และโฆษณาควบคู่กันไปและมีการวางแผนการประชาสัมพันธ์ทั้งระยะสั้นและระยะยาวการวางแผนการใช้สื่อมวลชนเพื่อการประชาสัมพันธ์คำนึงถึงปัจจัย 2 ประเภท คือ ปัจจัยภายในองค์กร ได้แก่ ผู้บริหารระดับสูง นโยบายการประชาสัมพันธ์และงบประมาณที่จำกัด ปัจจัยภายนอกองค์กรได้แก่คุณสมบัติของสื่อมวลชนและกลุ่มเป้าหมาย ทำให้การเลือกใช้สื่อมวลชนในงานประชาสัมพันธ์สำหรับธนาคารขนาดเล็กถูกจำกัดการใช้ โดยมีการใช้สื่อที่คล้ายคลึงกันและเน้นการใช้สื่อสิ่งพิมพ์เป็นสื่อหลัก
Other Abstract: The objectives of this study are: 1) to study the uses of mass media in public relations activities of small banks in Thailand: and 2) to examine the factors determining the selection of media types for use in public relation work in these institutions. The viewpoint and theoretical basis used in this study is related to the aspects of: a) public relations in business; b) media in public relations planning; and c) planning for the use of mass media. The study found that public relations sections of small banks in Thailand are independent units reporting directly to the top management, having dual responsibilities in both public relations and advertising. Public relations planning is both short and long term. Planning for use of mass media in public relations activities is dependent upon two factors: a) internal considerations, i.e., top management, public relations policies and budget constraints; and b) external considerations, i.e., quality of the media and the target groups. These two factors limit the choice of media by small banks in a similar fashion, which focuses upon the use of print media as the main media type.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74632
ISSN: 9745848328
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rujira_si_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ888.04 kBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_ch1_p.pdfบทที่ 1778.59 kBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_ch2_p.pdfบทที่ 21.17 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_ch3_p.pdfบทที่ 3726.22 kBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_ch4_p.pdfบทที่ 41.77 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_ch5_p.pdfบทที่ 51.12 MBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_ch6_p.pdfบทที่ 6880.72 kBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_ch7_p.pdfบทที่ 7828.59 kBAdobe PDFView/Open
Rujira_si_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.