Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74297
Title: ความคิดเห็นของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษาและครูสุขศึกษา เกี่ยวกับสมรรถภาพของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา
Other Titles: Opinions of health education supervisors and health education teachers concering competencies of health education supervisors
Authors: เพ็ญจันทร์ เทพบูรณะ
Advisors: รัชนี ขวัญบุญจัน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: สมรรถนะ
ศึกษานิเทศก์
การนิเทศการศึกษา
ครูสุขศึกษา
สุขศึกษา -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Performance
Health education teachers
Supervised study
Health education -- Study and teaching (Secondary)
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความคิดเห็นของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษาและครูสุขศึกษาเกี่ยวกับสมรรถภาพของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา และเพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา และครูสุขศึกษาเกี่ยวกับสมรรถภาพของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา โดยใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมข้อมูลจากศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษาและครูสุขศึกษาจำนวน 520 คน ได้รับแบบสอบถามคืนมา 440 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 84.61 นำข้อมูลที่ได้จากแบบสอบถามมาวิเคราะห์โดยคิดเป็น ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและทดสอบค่า "ที" (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. สมรรถภาพของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษาโดยส่วนรวมอยู่ที่ระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า มีสมรรถภาพอยู่ที่ระดับมากทุกด้าน คือ ด้านวิชาสุขศึกษา ด้านการนิเทศวิชาสุขศึกษา และด้านคุณลักษณะ และเจตคติของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา 2. ความคิดเห็นของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา และครูสุขศึกษาเกี่ยวกับสมรรถภาพของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ. 05 สองด้าน คือ ด้านการนิเทศวิชาสุขศึกษา และด้านคุณลักษณะและเจตคติของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษา โดยศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษาให้ค่าสมรรถภาพของศึกษานิเทศก์วิชาสุขศึกษาสูงกว่าครูสุขศึกษา
Other Abstract: The purposes of this research were to study the opinions of health education supervisors and health education teachers concerning the competencies of health education supervisors and to compare the opinions between health education supervisors and health education teachers. Questionnaires were sent to 520 health education supervisors and health education teachers and after that 440 questionnaires, accounted for 84.61 percent were returned. The data were analyzed in terms of percentages. means, standard deviations, and the t-test was also calculated. Results of the study were as follows: 1. The competencies of health education supervisors were at high level, both in overall and each aspect: health education, health education supervision, and characteristics and attitudes of health WAS supervisors. 2. There statistically significant difference at .05 level between the opinions of health education supervisors and health education teachers toward the conpetency of health education supervisors in two areas. They were health education supervision, and characteristics and attitudes of health education supervisors. The health education supervisors rated the competency higher than those rated by health education teachers.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: สุขศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74297
ISBN: 9745775185
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Penchan_ta_front_p.pdf912.47 kBAdobe PDFView/Open
Penchan_ta_ch1_p.pdf868.65 kBAdobe PDFView/Open
Penchan_ta_ch2_p.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open
Penchan_ta_ch3_p.pdf805.73 kBAdobe PDFView/Open
Penchan_ta_ch4_p.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open
Penchan_ta_ch5_p.pdf1.41 MBAdobe PDFView/Open
Penchan_ta_back_p.pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.